Koronaviruksen vuoksi koko yhteiskunta on tällä hetkellä poikkeustilassa ja sosiaalisesti eristäytyneenä. Kansalaisjärjestö HelsinkiMissio haluaa muistuttaa uudessa kampanjassaan, että yksinäisyys ja eristyneisyys muista ihmisistä on joillekin arkipäivää, ei vain poikkeustilan pakottamaa tai oma valinta.

“Haluamme kampanjallamme kohdistaa ihmisten huomion yksinäisyyteen, josta niin monet meistä kärsivät, ja jota nykytilanne voi pahentaa entisestään”, kertoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander tiedotteessa.

Järjestö haluaa muistuttaa meitä kaikkia avun ja myötätunnon tärkeydestä erityisesti näin kriisin keskellä.

”Nyt kokemamme erillisyyden tunne on monelle arkipäivää. Haluamme varmistaa, että he, jotka ovat nyt entistäkin yksinäisempiä, saavat apua. Koskaan ei ole liian myöhäistä antaa tai pyytää apua ja osoittaa myötätuntoa”, Colliander kiteyttää.

Kampanjan kuvituksena toimivat koronan vuoksi autioituneet Helsingin kadut, puistot ja muut julkiset tilat, jotka ovat tavallisesti Helsingin vilkkaimpia paikkoja. Kampanjan ovat toteuttaneet hyväntekeväisyystyönä TBWA\Helsinki, FLC Helsinki, Sanoma sekä Clear Channel.

“Uutisvirtamme on viime aikoina täyttynyt autioituneiden kaupunkien kuvista. Ne näyttäytyvät meille koteihimme linnoittautuneille jonkinlaisena post-apokalyptisenä taidenäyttelynä. Toivomme, että tämän kampanjan avulla me kaikki ymmärtäisimme paremmin, kuinka raastavalta yksinäisyys tuntuu heistä, jotka kärsivät siitä normaaleissa olosuhteissakin”, kertoo TBWA\Helsingin luova johtaja Erno Reinikainen tiedotteessa.

HelsinkiMissio on auttanut yksinäisiä ihmisiä jo vuodesta 1883. Uudella kampanjallaan se haastaa ihmisiä mukaan toimimaan yksinäisyyttä vastaan joko vapaaehtoistyön tai arkisten tekojen merkeissä.

Kampanjan stillkuvat otti Fanny Haga ja videokuvauksen teki Ville Hackzell, molemmat TBWA\Helsingiltä.