Jos yritys tavoittelee nopeaa kansainvälistymistä, ei ole aikaa olla arka.

Elokuussa perustettu, eri tarkoituksiin botteja kehittävä Leadoo ei aikaillut kansainvälistymisessään, vaan palkkasi huhtikuussa ensimmäisen työntekijänsä Norjaan. Hyvin pian sen jälkeen yhtiö alkoi rakentaa myynti­organisaatioita Ruotsiin.

Leadoon toimitusjohtaja Mikael da Costa toteaa, että ulkomaille lähteminen ei ollut koskaan yrityksen ensi­sijainen tavoite.

Kansainvälistymistä edelsi lyhyt epävarmuuden jakso, jonka aikana da Costa mietti erityisesti, mitä kansainvälistyminen vaatii.

”Fokuksemme on ollut koko ajan täyden kympin asiakastyytyväisyydessä, ja se on itse asiassa mahdollistanut kasvumme”, da Costa kertoo.

Norjaan ja Ruotsiin Leadoo lähti tuttujen kontaktien perässä. Nyt yh­tiöllä on Norjassa ja Ruotsissa yhteensä neljä myyjää. Leadoo on saanut haalittua ulkomailta tusinan verran uusia asiakkaita, muun muassa kiinteistöyhtiö Technopoliksen Norjasta ja teleoperaattori Tren Ruotsista.

”Tarkoitus on kasvattaa Norja ja Ruotsi samankokoisiksi kuin Suomi eli noin 15–20 työntekijän organisaa­tioiksi. Mutta on tosi vaikea vielä sanoa mitään varmaa, sillä olin tammikuussa yrityksen kuudes työntekijä”, yhtiön markkinoinnista vastaava johtaja Santtu Kottila kuvailee kasvuvauhtia.

Leadoon hallituksen puheenjohtaja ja koneoppimista kehittävän start­upin Valohain kasvujohtaja Fredrik Rönnlund uskoo, että yhtiö pystyisi kansainvälistymään jopa nykyistä nopeammin. Vaikka yhtiö on vasta alle vuoden ikäinen, väläyttelee Rönnlund Britanniaan ja Yhdysvaltoihin laajentumista.

”Ei ole mitään estettä skaalautua vielä nopeammin. Markkina kasvaa tosi nopeasti.”

Leadoon ensimmäinen tilikausi päättyy kesäkuussa, ja sen liikevaihdoksi yhtiö arvioi 750 000 euroa.

Facebook-yhteisö Markkinointi­kollektiivin perustajana tunnetun Santtu Kottilan mukaan asiakkaiden määrän on tarkoitus kasvaa vuoden loppuun mennessä 600:aan. Tavoitetta Kottila kuvailee maltilliseksi.

”Tammikuussa meillä oli satakunta asiakasta. Noin viidessä kuukaudessa asiakkaita on tullut parisataa lisää.”

Leadoo lähtee valloittamaan maailmaa englanninkielisellä iskulauseella: ”Never miss a lead again.” Leadoon palvelun idea on sijoittaa botteja eli keskustelurobotteja sopiviin paikkoihin asiakkaan verkkosivuille ja saada tätä kautta käyntiin dialogi sivuston kävijän kanssa.

Asiakas maksaa Leadoon alustasta, jonka kautta hän voi rakentaa botteja eri tarkoituksiin. Leadoon ykköstuote on myyntiliidejä generoiva keskustelubotti, mutta yhtiön alustan kautta asiakkaat voivat luoda myös perinteisiä chatbotteja. Myyntiliidi tarkoittaa potentiaalista ostavaa asiakasta.

”Tajusimme, että suurimmalla osalla yritysten verkkosivuista on kahdentyyppisiä vierailijoita: aktiivisia ja passiivisia ostajia. Monesti yritysten verkkosivut eivät konvertoi liidejä, ­koska sivuilla ei ole aktivoivia elementtejä”, da Costa selventää.

Leadoon bottien tarkoitus on tehdä sivun sisällöstä henkilökohtaista ja ­onnistua onkimaan vierailijalta myyjän tarvitsemat tiedot. Leadoon mukaan keskustelu konvertoi viisi kertaa enemmän myyntiliidejä kuin tavallinen yhteydenottokaavake.

Bottimarkkinoilla on alkanut kuhista viime vuosina. Tutkimustoimisto Gartnerin mukaan 25 prosenttia asiakaspalvelusta tapahtuu chatbottien tai muiden virtuaalikanavien kautta vuoteen 2020 mennessä.

Useiden kotimaisten yhtiöiden sivujen alalaidassa vilkkuukin chatbotti, joka osaa vastata yksinkertaisiin kysymyksiin tai tuo asiakaspalvelijan mukaan keskusteluun ensimmäisen kirjoitetun kysymyksen jälkeen.

Modernit botit osaavat paljon muutakin. Esimerkiksi Zalandon kanssa yhteistyötä tekevä ­suomalainen Ultimate.ai kehittää asiakaspalvelijoita avustavaa chatbottia, joka ymmärtää asiakkaan kysymykset ja tarjoaa valmiita vastausvaihtoehtoja, joita asiakaspalvelija voi muokata ja käyttää.

Alkuvuodesta 500 000 euron rahoituspotin kerännyt Front AI myy bottia, joka kykenee toteuttamaan asiakkaan keskustelun aikana tekemät pyynnöt, koska ohjelmisto on yhteydessä ERP- ja CRM-järjestel­mien kanssa.

Asiakaspalvelun automatisointiin keskittynyt Upseller Finland etsii tällä hetkellä sijoittajia kasvun kiihdyttämiseen. Upseller haluaa aloittaa operatiivisen toiminnan ulkomailla, ja jo nyt yhtiön tuotteita käytetään kansainvälisesti. Upsellerin liikevaihto kohosi viime vuonna yli miljoonan euron rajan.

Vaikka tuote olisi kunnossa, markkinoilla erottuminen ei ole itsestäänselvyys.

Rönnlund huomauttaa, että useimmat chatbotit on tarkoitettu asiakaspalvelun tueksi, eivät konvertoimaan myyntiliidejä.

”Me kilpailemme konversiota tekeviä markkinointiautomaatiotyökaluja vastaan”, Rönnlund kertoo.

”Ei nyt kuitenkaan Hupparia [Hub­spot] tai Salesforcea vastaan”, Kottila tarkentaa.

Leadoon tuote on tekijöidensä mukaan riittävän yksinkertainen, mikä auttaa tuotteen skaalautumisessa.

”Jos pystymme muuttamaan monimutkaisen asian yksinkertaiseksi, ihmiset ostavat tuotteen. Ajattele nyt vaikka Applea. Yksinkertaisuus ei ole pahe, se on hyve”, Rönnlund toteaa.

Harppaajat

Smartly.io Solutions, 2013

Markkinoinnin ohjelmistoyhtiö Smartly.io teki viime vuonna jo 46 miljoonan euron liikevaihdon, kun se vuotta aiemmin oli 30,5 miljoonaa euroa. Työntekijöitä Smartlylla on jo 350 ja toimistoja 16 maassa. Smartly.io tunnetaan mainosten hallintatyökalustaan, jolla se on noussut markkinajohtajaksi suuryritysten Facebook-mainonnan toteutta­misessa. Suomalaisen kasvuyhtiön läpi virtasi viime vuonna jo 1,5 miljardin dollarin mainospotti. Viime vuonna yhtiö laajensi työkalunsa kattamaan kuva­sovellus Pinterestissä tehtävän mainonnan, ja työn alla on laajentuminen Googlen hakumainonnan kehitykseen. Yhtiön uusi Google-työkalu on koekäytössä muutamilla asiakkailla.

Nosto Solutions, 2011

Nopeasti kasvava ohjelmistoyhtiö Nosto Solutions kehittää pilvipalveluna tarjottavaa markkinointiteknologiaa verkkokaupoille. Tekoälyä hyödyntävä teknologia kerää dataa asiakkaan käyttäytymisestä verkkokaupassa ja räätälöi sen perusteella näytettäviä sisältöjä ja tuotesuosituksia. Nosto on kerännyt runsaasti pääomaa kansainvälisen myyntinsä vauhdittamiseen. Syyskuussa päättyneen rahoituskierroksen potti oli 6,5 miljoonaa euroa. Yhtiö on kerännyt yhteensä 17 miljoonaa euroa kansain­välisiltä sijoittajilta. Nostolla on toimintaa yli sadassa maassa.

Vainu Finland, 2013

Ohjelmistoyritys Vainun liikevaihto ylitti viime vuonna kymmenen miljoonan euron rajan. Se kolminkertaisti liikevaihtonsa edellisvuoden 3,3 miljoonasta eurosta. Kansainvälisesti toimivan Vainun palvelu yhdistää markkinalla paikallisen yritystietokannan muuhun saatavilla olevaan tietoon. Työkalu haistaa mahdolliset asiakkaat, jotka tarvitsisivat myytävää tuotetta juuri sillä hetkellä. Vainu siis rakentaa globaalia, pilvessä toimivaa yritystietokantaa, johon se myy vuosilisenssejä. Yhtiö toimii kaikissa Pohjoismaissa, Hollannissa ja Yhdysvalloissa. Tänä vuonna Vainu levittäytyy Ranskaan ja Britanniaan.

Supermetrics, 2013

Markkinoinnin raportointityökalun kehittäjä Supermetrics kasvaa Googlen kumppanina kovaa tahtia. Yhtiö teki viime vuonna jo 6,2 miljoonan euron liikevaihdon. Vuodessa liikevaihto siis kasvoi 182 prosenttia. Supermetricsin sovellus on johtava työkalu, jos yritys haluaa tuoda markkinointidataansa esimerkiksi Facebook-mainonnasta Exceliin tai Googlen DataStudioon. Työkalu siis auttaa yrityksiä ja mainostoimistoja seuraamaan eri alustoilla tapahtuvaa markkinointiaan yhdellä työkalulla. Huhtikuussa Google julkaisi uuden BigQuery-työkalun suurten data-aineistojen varastoimiseen ja analysointiin.

Verto Analytics, 2013

Verto Analytics mittaa ja analysoi kuluttajakäyttäytymistä sekä myy dataa eteenpäin yrityksille. Yritykset käyttävät Verton dataa muun muassa tuotekehitykseen ja mainonnan kohdentamiseen. Verto on tehnyt kauppaa muun muassa Googlen, Facebookin, Publicisin ja Intelin kanssa. Verto mittaa kuluttajakäyttäytymistä sovelluksella, jonka kuluttaja asentaa omaan puhelimeensa. Viime vuoden toukokuussa voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus GDPR luo Verton mukaan hyvän kilpailuasetelman sen tuotteelle.

Lupaavat

Neverthink, 2016

Liikevaihto 2018: 0

Liiketulos 2018: -534 000 euroa

Työntekijä­määrä: 24

Neverthink on kuluttajamarkkinan ja viihdeteollisuuden startup, joka on herättänyt kiinnostusta maailmalla. Palvelussa voi katsoa eri teemojen alle ryhmitellyiltä kanavilta Neverthinkin tiimin kuratoimia YouTube-videoita.

Yritys on saanut muun muassa Applen ja Facebookin huomion. Vuoden 2018 maaliskuussa Apple nosti Neverthinkin mukaan Apple TV:n päivityksen suosituksiin Yhdysvalloissa. Neverthinkin palvelu löytyy esi­asennettuna Samsung Nordics -televisioissa. Toukokuun alussa Neverthink palkittiin Google Play Awards -gaalassa Best Living Room Experience -kategoriassa.

Leadfeeder, 2012

Liikevaihto 2018: 2,2 miljoonaa euroa

Liiketulos 2018: -874 000 euroa

Työntekijämäärä: 50

Myynnin tehostamiseen erikoistuneen ohjelmistoyhtiön Leadfeederin työkalujen avulla asiakkaat voivat tunnistaa, minkä yrityksen edustajat vierailevat heidän kotisivuillaan ja mitä tietoa he sieltä etsivät. Vierailutiedot antavat vinkin siitä, että yritys saattaa olla kiinnostunut kyseisistä tuotteista tai palveluista. Leadfeederin tavoitteena on ­rakentaa työkalu, jossa yhdistyvät myynnin automaatio, verkko­sivujen myyntiliidien tunnistaminen sekä markkinoinnin datan tuominen tekoälyn avulla myyntitiimeille.

Leadfeeder aloitti loppuvuodesta yhteistyön työelämän sosiaalisen median jättiläisen Linked­Inin kanssa. Yhtiö on myös ­Google Analyticsin, Salesforcen, Hubspotin ja Pipe­driven virallinen kumppani.

Matchmade, 2014

Liikevaihto 2018: 1,1 miljoonaa euroa

Liiketulos 2018: -880 000 euroa

Työntekijämäärä: 20

Vaikuttajamarkkinoinnin läpi­näkyvyyttä ja tehoa parantava Matchmade yhdistää YouTuben pelikanavat niille sopiviin peleihin tekoälyn avulla. Käytännössä kyse on vaikuttajamarkkinoinnin AdWordsistä. Yhtiö seuraa peleihin liittyviä kanavia YouTubessa ja Twitchissä, analysoi sisällön ja löytää sen perusteella mainostajalle kanavia, joiden yleisö on niille relevanttia. Sen työkaluilla YouTube­-videokampanjan tuloksia voi seurata tarkasti ja reaali­aikaisesti.

Matchmade tarjoaa osapuolille kaikki tarvittavat työkalut kampanjoiden pyörittämiseen, raportointiin ja maksuliikenteeseen. Yhtiö työskentelee muun muassa useiden suurten kiinalaisten pelijulkaisijoiden kanssa. Sillä on toimisto myös Los Angelesissa, ja se on avaamassa toimiston lisäksi Aasiaan.

Matchmade on kerännyt yhteensä kuuden miljoonan euron rahoituksen. Sijoittajia ovat muun muassa Korea Investment Partners ja London Venture Partner.

Leadoo, 2018

Liikevaihto 2018: 0*

Liiketulos 2018: 0*

Työntekijämäärä: 24

Leadoon palvelun tavoite on kääntää yrityksen verkkosivujen ­vierailija myyntiliidiksi. Palvelun avulla yritykset voivat parantaa verkkosivujensa konversiokykyä. Leadoon botteja käytetään asiakaspalveluun ja rekrytointiin. Viime elokuussa ovensa avannut Leadoo on ehtinyt aloittaa asiakashankinnan jo Ruotsissa ja Norjassa. Asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa ympäristöpalveluita tarjoava Delete, henkilöstöpalvelu Citywork ja kiinteistöyhtiö Technopolis. Maaliskuuhun asti Interactive Ads -nimellä toiminut Leadoo kertoo saavansa Suomessa tällä hetkellä noin 50 asiakasta kuukaudessa.

*Ensimmäinen tilikausi on kesken.

Boksi, 2018

Liikevaihto 2018: 70 000 euroa

Liiketulos 2018: -77 000 euroa

Työntekijämäärä: 5

Boksi kehittää vaikuttaja­markkinointia automatisoivaa palvelua. Boksi analysoi tekoälyn avulla some-vaikuttajien seuraajien mieltymyksiä ja käytöstä. Palvelun tarkoitus on auttaa yrityksiä löytämään sopivia vaikuttajia. Ensimmäisenä kuutena toimintakuukautenaan Boksi myi palveluaan 100 000 eurolla. Yhtiö julkaisi huhtikuussa 900 000 euron rahoituksen, josta 400 000 euroa on Business Finlandilta saatua lainaa. Pääsijoittaja Trind Venturesin lisäksi rahoittajana on Wave Ventures. Kesäkuussa 2018 perustetulla Boksilla on asiakkaita ulkomailla, mutta valtaosa on kotimaisia.