Helsingin Kansalaistorilla seisoo vielä tämän päivän ajan itsenäisten yrittäjien kunniaksi tehty viiden metrin korkuinen patsas. Se on osa laskutuspalvelu Ukko.fin laajempaa kampanjaa, jonka tavoitteena on nostaa keskustelua itsenäisten yrittäjien asemasta, kertoa heidän tarinoitaan ja auttaa saamaan yksinyrittäjien ja kevytyrittäjien ääni esille yhteiskunnallisesti. Patsaan paljasti maanantaina valtiosihteeri Kimmo Tiilikainen.

”On hieno juttu, että esimerkiksi palkkatyön ohella pystyy kokeilemaan siipiään yrittäjänä tällaisen palvelun kautta. Kun toimin eduskunnassa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa, juuri tähän kategoriaan – mikä olet, palkkatyöntekjijä vai yrittäjä – törmättiin monessa lainsäädännössä, alkaen yrittäjän sosiaaliturvasta. Työnteon muoto ei välttämättä ole enää niin yksiselitteistä, ja myös lainsäädännön täytyy pystyä muuttua siihen suuntaan, että yrittäjyyden ja palkkatyön välillä siirtyminen olisi mahdollisimman joustavaa”, Tiilikainen totesi puheessaan.

Näköispatsaaseen on ikuistettu kolme yksinyrittäjää: 19-vuotias taikurin, juontajan ja yrittäjyysluennoitsijan töitä tekevä Aatu Itkonen Kouvolasta, valkeakoskelainen 53-vuotias diplomi-insinööri Risto Viitanen, joka vloggaa pyöräilyaiheisella Velogi -tubekanavallaan sekä tapahtuma-alan kevytyrittäjä, 38-vuotias Tiina Jakobsson Turusta.

”Minulle tuli syksyllä erikoinen puhelu, jossa kysyttiin mukaan tähän, mutta ei voitu kertoa, mistä on kyse. Olin rohkea ja halusin ehdottomasti mukaan, vaikka en yhtään tiennyt mistä on kyse. Yhtäkkiä olinkin 3D-kuvauksissa Nurmijärvellä ja kalenterista piti varata tämä päivä ja tulla samoissa vaatteissa Kansalaistorille”, Jakobsson kertoo tiedotteessa.

Ukko.fi-laskutuspalvelun asiakkaaksi on rekisteröitynyt yli 100 000 kevytyrittäjää.

”Yleisesti patsaat tehdään jo keskuudestamme poistuneille, mutta me halusimme tehdä elävistä ihmisistä patsaan ja kunnioittaa tällä hetkellä työtä tekeviä yrittäjä. Olemme vahvasti sitä mieltä, että heidän panostaan yhteiskunnassa ei arvosteta tarpeeksi", Ukko.fin toimitusjohtaja Ukko Kumpulainen sanoo tiedotteessa.

Kampanjan suunnittelusta ja tuotannosta on vastannut Def Agency.

”Yrittäjien asia on meille itsellekin erityisen tärkeä. On ollut hienoa suunnitella kampanjaa, joka nostaa itsenäiset yrittäjät jalustalle näinä haastavina aikoina”, kommentoi Def Agencyn luova johtaja Jussi Snicker tiedotteessa.

Patsas rohkeudelle -nimiseen teokseen voi kirjoituttaa myös oman nimensä vielä tämän päivän ajan joko netin kautta tai Kansalaistorilla. Huomenna patsas siirtyy Ukko.fin toimiston edustalle Ruoholahteen

”Rohkeat itsenäiset yrittäjät kuvastavat nykyajan työelämän monimuotoisuutta ja ansaitsevat tulla kuulluksi. Toivommekin herättävämme laajasti avointa keskustelua itsenäiseen yrittämiseen liittyvistä mahdollisuuksista, mutta myös haasteista esimerkiksi oman osaamisen kaupallistamisessa ja sosiaaliturvassa”, Kumpulainen sanoo.

Oikaisu 11.11. klo 17.14: Risto Viitasen Youtube-kanavan nimi on Velogi ei Velogi Media.