Autokauppa

Henrik Muukkonen 20.3. 08:01

Yksityisleasingin suosio yllätti autokauppiaan

Tiina Somerpuro
Laakkosen yksityisille myymistä uusista autoista jo yli kymmenesosa on FiksuDiili-kauppaa. Automyyjä Iida Puhakka esittelee autoa Irmeli Salolle Helsingin Herttoniemessä.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä: Easy, FiksuDiili, Huoleton, Jousto, Kulku, Reilu, Yksityisleasing tai tuoreimpana Caara Deal. Niitä kaikkia yhdistää autokaupan murros.

Autojen yksityisleasing on lyönyt itsensä läpi Suomessa, vaikka naapurimaiden suosiolukuihin on vielä matkaa, kertoo Talouselämä. Yksityisleasing on käytännössä auton vuokraamista pariksi kolmeksi vuodeksi kiinteään kuukausihintaan.

Yksi pisimpään markkinoilla olleista on Laakkonen, joka lanseerasi FiksuDiilin kesällä 2016.

Yhtiö oli kokeillut yksityisleasingia jo kymmenen vuotta aiemmin, mutta aika ja asiakkaat eivät olleet vielä tuolloin kypsiä. Nyt kokeilusta tuli nopeasti osa yhtiön päivittäistä liiketoimintaa.

”Suosio yllätti meidät. Myymme vuodessa noin 15 000 uutta autoa ja yli kymmenen prosenttia uusien autojen myynnistä on FiksuDiili-kauppaa”, Autotalo Laakkosen ja Veljekset Laakkosen toimitusjohtaja Tero Panhelainen kertoo TE:ssä.

Laakkosen FiksuDiili-sopimukseen kuuluu vain auto ja renkaat. Sopimusta voi laajentaa lisäpalveluilla, mutta valtaosa valitsee peruspaketin.

Autokaupan murros on ollut nopea.

”Ei tästä ole pitkä aika, kun autotehdas valmisti autot, maahantuoja toi ne maahan ja jälleenmyyjä myi. Tänä päivänä kuljemme kohti ratkaisumyyntiä. Pyrimme ratkaisemaan parhaamme mukaan asiakkaidemme autoiluun ja liikkumiseen liittyvät tarpeet. Digitalisaation aiheuttama disruptio eli murros luo uhkia ja mahdollisuuksia, ja mahdollisuuksista on otettava kiinni”, Panhelainen sanoo.

Entiset kilpailijat muuttuvat kumppaneiksi ja päinvastoin. Laakkonen tekee esimerkiksi yhteistyötä OP:n kanssa, joka myös toisaalla kilpailee autoilijoiden huomiosta yksityisleasing-markkinoilla omalla OP Kulku -palvelullaan.

”On fiksumpaa verkostoitua kuin muurautua”, Panhelainen sanoo.

Lue koko artikkeli Talouselämässä.