Media

Maija Tamminen 5.9. 14:08 päivitetty 5.9. 14:27

Yle siirsi Pressiklubin tykkääjät Sannikka&Ukkola -ohjelmalle Facebookissa – "On hyvä kysymys, onko siinä ihmisiä hämätty tai yllätetty"

Yle / Jyrki Valkama

Viime viikon perjantaina Ylen Pressiklubi-ohjelmasta tykänneet Facebook-käyttäjät havaitsivat erikoisen muutoksen: Pressiklubin Facebook-sivut muuttuivat Ylen uuden ohjelman, Sannikka&Ukkolan nimiin.

Vuosina 2005-2018 esitetyllä keskusteluohjelma Pressiklubilla oli Facebookissa sivu, josta tykkäsi yli 20 000 ihmistä. Nyt nämä ihmiset siirtyivät muutoksessa tykkäämään uudesta ohjelmasta, jonka esittäminen alkaa Ylellä syyskuussa.

Yle lopetti Pressiklubi-ohjelman viime keväänä. Aiemmin toimittaja-juontaja Ruben Stillerin vetämän ohjelman juontajana toimi viimeisen kauden ajan toimittaja Sanna Ukkola, joka on nyt Sannikka&Ukkolan toinen juontaja.

Mitä mieltä olet siitä, että Pressiklubin sivu siirrettiin toisen ohjelman nimiin, joka ei ole vielä alkanut, Ylen toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto?

"On hyvä kysymys, onko siinä ihmisiä hämätty tai yllätetty. Minulla ei ole siitä vahvaa näkemystä, vaan haluaisin kuulla asiakkaiden mielipiteitä."

Sivuilla on näkyvissä tykkääjien keskustelua, jossa muutosta kritisoidaan jopa kaappaukseksi.

"Ymmärrän tykkäyskaappaus-näkökulman, ja se on ihan validi: Jos henkilö on tykännyt jostakin asiasta hänen pitäisi olla vähintäänkin tietoinen, että tällainen muutos on tehty."

Aalto kuitenkin huomauttaa, että Facebook-sivuilla on mekanismi, joka ilmoittaa, kun tykätty sivu vaihtaa nimeä. Huomatessaan ilmoituksen käyttäjä voi poistaa tykkäyksensä ja lopettaa näin sivun seuraamisen.

”Alusta siis huolehtii käyttäjäkokemuksesta tältä osin."

Mitä Yle yleensä tekee vanhojen ohjelmien Facebook-sivuille?

"Se on vähän tapauskohtaista. Joitakin sivuja olemme kenties yhdistäneet ajatellen, että fanikunta tulee palvelluksi paremmin jollakin toisella sivulla.  Meillä ei ole tässä ehdottomia periaatteita tai supervahvaa näkemystä. On hakemista, mikä olisi asiakkaita palveleva ja kunnioittava tapa jatkaa Yleen muodostunutta suhdetta."

"Pressiklubi-sivun nimimuutoksen taustalla vaikuttaa hieman myös broadcast-ajattelutapa: Tällä ohjelmaslotilla on tietty yleisö, joka periytyy uudelle ohjelmalle. Tämä tv-ohjelmakaaviomainen ajatus on ollut taustalla - kuinka hyvin se sitten sopii sosiaaliseen mediaan. Meidän ei ole ollut tarkoitus harhauttaa asiakkaita."

Onko Yle tehnyt muita Pressiklubin-tapauksen kaltaisia nimenmuutoksia Facebook-sivuilleen?

”Aika harvassa ovat tapaukset, joissa yleisö on siirretty sivun nimeä vaihtamalla. Näin tehtiin Pressiklubin lisäksi Vaakakapina-sivulle, joka muutettiin toimittaja Jenny Lehtisen henkilöbrändi-sivuksi.”

Sannikka&Ukkola -sivun ylläpitäjä kertoi sivun seuraajille, että Yle ei enää suosi uusien Facebook-sivujen perustamista. Miksi Ylellä on tällainen linjaus?

”Facebook on muuttunut alustana paljon: Tänä päivänä tavoittavuus on lunastettava sellaisena sisällöllä, joka sytyttää, innostaa ja leviää. Meillä on kokemusta algoritmin muutosten jälkeen siitä, että täysin uusi sivu ei ole lähtenyt tavoittamaan yleisöjä – ei sitten millään.

”Sen takia meillä on linjaus, että nollasta ei kannata aloittaa uusia Facebook-sivuja. Haluaisin ajatella, että tämä on tällainen kokeilu Sannikka&Ukkola -sivun kanssa. Tätä ei pidä nähdä suurena linjanvetona, että tämä olisi jatkossa toimintamallimme. Toinen vaihtoehto olisi ollut sulkea kokonaan Pressiklubin sivu."