Kampanjat

Laura Kukkonen 30.4. 11:31

Yle: Tutkija antaa kovaa kritiikkiä Planin palkitulle kampanjalle

Plan / Meeri Koutaniemi

Hasan & Partnersin suunnittelema 12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanja on saanut suitsutusta, mutta nyt myös kovaa kritiikkiä.

Hyväntekeväisyysjärjestö Planin 12-vuotiaan äitiysvaatteet -kampanjan mainos palkittiin vastikään Vuoden huiput -kisassa kultahuipulla kampanjat-kategoriassa. Palkintoperusteina oli, että kampanja oli kansainvälistä tasoa, koskettava ja tyylikäs toteutus vaikeasta aiheesta.

Useissa kisoissa hyvin pärjännyt ja huomiota saanut kampanja on herättänyt myös kritiikkiä. Turussa asuva tohtori, hyväntekeväisyysjärjestö Sahwiran perustaja Faith Mkwesha kertoo Ylellä olleensa järkyttynyt nähdessään kampanjan mainoksen, jossa esiintyy 12-vuotias, raskaana oleva Fridah.

Zimbabwelaislähtöinen Mkwesha kommentoi, että kampanja muun muassa ylläpitää stereotypioita tummaihoisista naisista sekä lisää pelkoja tummaihoisia miehiä kohtaan.

"12-vuotiaan erotisointi ja seksualisointi ei käy päinsä. Tällainen lähestymistapa voidaan nähdä rasismina ja riistona. Jos todella haluat auttaa, ota tummaihoisia ihmisiä mukaan luoviin tiimeihisi", Mkwesha sanoo Ylen mukaan.

Plan Suomen Eva Anttila kommentoi kritiikkiä Ylellä. Hän kertoo, että järjestö halusi ottaa aiheen keskusteluun uudella tavalla. Tyylilajiksi valittiin muotimainonnan esitystapa, jotta kampanja olisi yllättävä ja pysäyttävä. Järjestön mukaan tavoitteena oli luoda shokeeraava kampanja, mutta ei missään nimessä seksualisoida yhtään lasta.

Anttila kertoo, että Fridah-tytön mukaan ottamisesta kampanjaan keskusteltiin pitkään suunnittelutiimin kanssa. Asiasta ei ollut suurempia erimielisyyksiä. Lisäksi asiasta keskusteltiin Plan Sambian ja Plan Internationalin edustajien kanssa.

"Vierailimme tytön ja hänen perheensä luona ja puhuimme yhteisön sekä tereveydenhuoltohenkilökunnan kanssa. Yritimme varmistaa, että kaikki ymmärsivät, mitä olemme tekemässä. Lopullinen päätös tuli siitä, että hänellä [Fridah'lla] on vahva turvaverkosto perheensä, yhteisönsä ja Plan Sambian kautta", Anttila kertoo Ylellä.

Mkwesha kyseenalaistaa, onko raskaana olevan tytön esittäminen bussipysäkkimainonnassa tai YouTubessa eettistä. Hän kertoo yrittäneensä ottaa yhteyttä Plan Suomeen keskustellakseen asiasta. Lisäksi hän oli aikonut vierailla Planin konttorilla ja ottaa yhteyttä kampanjan tekijöihin, mutta ei saanut vastauksia.

Anttila pahoittelee tätä ja kertoo, että Plan on sittemmin ottanut yhteyttä Mkweshaan keskustellakseen asiasta.

Anttila ja Mkwesha puhuivat aiheesta perjantaina Ylen radio-ohjelmassa.