Ohjelmauudistukset

Miia Turunen 31.1.2012 10:56 päivitetty 4.2.2016 10:20

Yle uudistaa A-ohjelmaperheensä

Yle uudistaa ajankohtaisohjelmiensa ilmeet ja profiloi ohjelmakonsepteja. A-ohjelmaperheen teemana on "arkisin aina yhdeksältä".

Yleisradion ajankohtaisohjelmat uudistuvat helmikuun lopulla. Uusiksi menevät ohjelmien ilmeet ja studio, minkä lisäksi Yle profiloi ohjelmakonsepteja.

Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajan Atte Jääskeläisen mukaan uudistuksen lähtökohtana oli toisaalta mennä tietyissä valituissa vielä pidemmälle ja toisaalta tarttua nykyistä paremmin kiinni päivän kaikkein tärkeimpiin aiheisiin.

Uudistusten vuosi

Maaliskuussa Yleisradio ottaa käyttöön uuden visuaalisen yhtiöilmeensä. Uusi logo, väritys ja fontti on jo julkistettu.

Ensi marraskuussa uudistuvat puolestaan Ylen uutisilmeet. Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajan Atte Jääskeläisen mukaan kyseessä on jopa Yle uutisten historian suurin uudistus. Suomen- ja ruotsinkieliset uutiset saavat muun muassa yhtenäisen ilmeen.

"Ajankohtaisohjelmiston vahvin ominaisuus yleisön mielestä on herättää keskustelua. Se on tavoitteena myös jatkossa", Jääskeläinen sanoo.

Yle näyttää joka arkipäivä A-ohjelman pääuutislähetyksen jälkeen. Teemana on ”arkisin aina yhdeksältä”.

Eri päivien lähetyksille on mietitty uudistuksissa entistä selkeämpi oma tehtävänsä.

Maanantain A-studio keskittyy tutkivaan journalismiin. Kolumnistina toimineen Timo Harakan tilalle tulevat keväällä vierailevat pikakolumnistit, muun muassa Hjallis Harkimo, Rakel Liekki ja Tapani Kiminkinen.

Tiistaisin TV2:lta tuleva Ajankohtainen kakkonen panostaa erityisesti ulkomaan journalismiin.

Keskiviikon A-studio ja A+ sulautetaan yhdeksi pitkäksi A-studio-lähetykseksi, joka käsittelee taloutta ja politiikkaa. Uutuutena ovat pilapiirroksia taiteilevat piirroskolumnistit Ville Ranta ja Pertti Jarla.

Torstaisin on A-studio: Talk, joka jatkaa A-talkin vanhalla konseptilla eli lähetyksessä on aina neljä vierasta.

Stream ei hyljeksi tv-faneja

Perjantai-iltaan tulee uusi A-studio: Stream, jonka mottona on ”A-studio: Stream elää koko viikon netissä ja perjantaina televisiossa”.

Toimituspäällikkö Reeta Kivihalmeen mukaan ohjelma pyrkii solmimaan liiton verkon ja television kanssa ja hakemaan mahdollisimman elävää kontaktia yleisöjen kanssa.

”A-studio: Stream pyrkii olemaan media niille ihmisille, jotka pitävät verkkoa erittäin relevanttina mediana, muttei hyljeksi niitä, jotka tykkäävät telkkarista”, hän sanoo.

Ohjelma tavoittelee myös nuorempia yleisöjä, muttei ole nuorten ohjelma. Streamin on tarkoitus tarjota katsojille jotain yllättävää, hauskaa, haastavaa ja viihdyttävää, Kivihalme luettelee.

Muista ajankohtaisohjelmista Silminnäkijä otti varaslähdön ja uusi alkutunnuksensa ja grafiikkansa jo vuoden alusta. Pressiklubi uudistuu vasta ensi syksynä.

Ajankohtaisohjelmien kustannukset eivät muutu

Pasilassa tehtävät neljä A-studio-ohjelmaa kuvataan remontoidussa studiossa, jossa isossa osassa ovat videonäytöt. Kiinteitä lavasteita ei kalusteiden lisäksi ole, vaan ohjelmien studioilmeet rakennetaan pitkälti videonäyttöjen varaan. Ajankohtaistoiminnan päällikön Jyrki Richtin mukaan Ylen omat graafikot ovat räätälöineet jokaiselle ohjelmalle oman visuaalisen ilmeen.

Studiouudistus maksaa puoli miljoonaa euroa, mikä on Ylelle merkittävä kertaluontoinen investointi, mutta samalla välttämätön korvausinvestointi: pitkään palvellut studio uusitaan kaikkine teknisine laitteineen. Studiossa kuvataan jatkossa myös muita uutis- ja ajankohtaisohjelmia kuin A-studiot, esimerkiksi Svenska Ylen Obs.

Richtin mukaan ajankohtaisohjelmien toimintakulut eivät nouse olennaisesti viime vuodesta, vaan pysyvät suunnilleen samalla tasolla. Lisäkuluja tuovat lähinnä Streamiin palkatut neljä uutta toimittajaa.

Jääskeläisen mukaan ohjelmauudistuksen myötä taustaprosesseja on pystytty yhdistämään ”aika paljon” ja sitä kautta varmistamaan journalismin resurssit.

”Ajankohtaisohjelmien kokonaiskustannukset eivät juuri muutu”, hän toteaa.

Yle mainostaa ajankohtaistarjonnan uudistumista yhteistrailerilla omilla kanavillaan. In-house-tuotantona tehtyä traileria aletaan näyttää helmikuun alkupuolella. Uudistuvat ohjelmat nähdään 20. helmikuuta alkavalla viikolla.