Verojen maksamista rahapalkasta tai -palkkiosta suuri osa suomalaisista pitää itsestään selvänä. Mutta pitääkö tavaralahjoituksista maksaa veroa? Kyllä vain.

Asiaa joutuvat puntaroimaan YouTubessa videoblogeja pitävät ja muut somevaikuttajat. He nimittäin usein saavat kaikenlaista rahanarvoista tavaraa, jota lähetetään yleensä julkisuuden toivossa.

Ylen mukaan verottajalla on tähän yksiselitteinen kanta: rahan arvoiset etuudet ovat veronalaista tuloa. Saajan pitäisi ilmoittaa tuloikseen etuuden käypä arvo. Poikkeus ovat mainostyyppiset lahjat, jotka on koristeltu valmistajan logoilla siten, että niistä ei voi kuvitella keneltäkään rahaa saavansa.

Saajan kannalta tilanne ei ole lainkaan ongelmaton. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun väitöskirjatutkija Hanna Reinikainen sanoo: ”Jos ilmoitat veronalaisena tulona kaikki saamasi tuotteet, jäät pahimmassa tapauksessa itse maksupuolelle, etkä ole välttämättä saanut minkäänlaista korvausta siitä, että esittelet tuotetta.”

Monella saamapuolella olevalla ei kuitenkaan ole välttämättä tietoa siitä, mitä pitäisi ilmoittaa verottajalle. Verohallinnon johtava veroasiantuntija Tero Määttä uskoo, että nyt käyttöön saatu tulorekisteri helpottaa tilannetta. Etuuksien antajan pitäisi ilmoittaa antamansa veronalaiset tulot.

Lue lisää: Nuoret naiset ovat somen vaikuttavimpia — muotibloggaajan tulot lähes 250 000 euroa

Lue lisää: Bloggaaja Jenni Rotonen: "Olen kieltäytynyt monesta rahakkaasta ja kiinnostavasta yhteistyötarjouksesta, jos se on sotinut arvojani vastaan"

Lue lisää: Maria Veitolan mielestä vaikuttajamarkkinointi ei vie uskottavuutta: "Monet toimittajat toimivat muutenkin kaupallisessa ympäristössä”

Lue lisää: Mellakka Managementin Emma Alftan operoi suomalaisten "supervaikuttajien" kanssa: "Teemme oikeastaan urasuunnittelua"

Lue lisää: Inna-Pirjetta Lahti: "Vaikuttajat suhtautuvat työhönsä entistä vastuullisemmin ja kunnianhimoisemmin"