Tämän vuoden Young Lions Finland -kilpailun vaiheista ei ole puuttunut vauhtia ja yllättäviä käänteitä. Viime viikon perjantaina julkistettiin voittajat, mutta samana päivänä tuli myös tieto, että palkinto, Cannesin mainosfestivaalit on tämän vuoden osalta peruttu koronan vuoksi. Eilen maanantaina MTL sai tiedon Cannesista, että tämän vuoden voittajat pääsevät festivaaleille ensi vuonna.

”Aivan pirun hyvillä mielin ollaan nyt, kun asia vahvistui! Ehdimme jo hieman huolestua, saammeko koronan keskellä mahdollisuutta maailmanmestaruustaistoon lainkaan”, sanoo yksi voittajista Joel Huttunen.

YLF:n tämän vuoden brief oli luoda Suomi-lähtöinen ilmiö, josta tulisi kansainvälinen liike.

Huttunen työskentelee copyna Drama Queen Communicationsilla ja hän voitti työparinsa AD Mya Rydmanin kanssa digital-sarjan Nakuna-työllä, jonka näkökulma on kainostelematon: pornon uudelleenbrändäys vastuullisella suomalaisella kulmalla.

”Tiesimme, että tarvitsemme jotain räväkkää ja teeman, jota ihan jokainen ei tulisi taklaamaan. Olemme myös puhuneet ihan ohimennen useampaankin kertaan siitä, kuinka epärealistisia paineita porno aiheuttaa etenkin nuorten keskuudessa. Tajusimme siis melko nopeasti, että tässäpä paikka iskeä ja tehdä jotain tuoretta ja erilaista”, Huttunen ja Rydman avaavat työnsä teemaa.

Alastomuus on suomalaisille luonnollisempaa kuin monissa muissa kulttuureissa.

”Suomalainen on mielikuvissa edelleen rehti ja pröystäilemätön. Alastomuus myös vastakkaisen sukupuolen kanssa on meille luonnollista ja jopa itsestäänselvyys toisin kuin muualla maailmassa. Tämä tekee meistä tavallaan edelläkävijän, joka pystyy puhumaan myös seksistä suoraan ja tavanomaisesti ilman turhia ”Amerikan temppuja” tai filttereitä.”

Työn pääviestinä kaksikko haluaa luoda median sekä ilmiön, joka näyttää seksin sellaisena kuin mitä se oikeasti on. ”Ilman hypeä, paineita, tekopyhyyttä tai epärealistisia mielikuvia.”

”Valloittava idea ja erittäin ammattimainen kokonaisuus. Tiimin poikkeuksellinen, täysin kansainvälisen tasoinen presentaatio varmisti kullan ja matkaliput”, oli tuomariston perustelu voittajatyöstä.

Nakuna olisi printti- ja verkkomedian hybriditoteutus, jonka avulla voisi osallistaa ja voimauttaa ihmisiä selvittämään omaa suhtautumistaan seksiin, eri sukupuoliin sekä siihen kuinka ympäröivä kulttuuri teeman esittää. ”On siis korkea aika uudelleenbrändätä porno.”

Huttunen ja Rydman visioivat, että projekti voitaisiin toteuttaa yhdessä sopivien vaikuttajien sekä soveltuvien yhteistyökumppaneiden kuten esimerkiksi RFSU:n, Setan ja YLE:n kanssa.

Pronssia printtisarjasta

Kaksikko pokkasi toisenkin sijoituksen, pronssia print-sarjassa, jossa heidän työnsä nimi oli Like a Finn. Siinä tuotiin esiin perisuomalaisia tapoja odottaa bussia tai nauttia illasta kotisohvalla valistuksen kontekstissa vallitsevassa koronatilanteessa.

Rydman ja Huttunen osallistuivat Young Lions Finland -kilpailuun kolmatta kertaa. Huttuselle tämä kisavuosi oli viimeinen. Cannesiin lähdetään Suomen lippu korkealla.

”Ihan mahtavaa, että saadaan mennä näyttämään oma osaamisemme mainosalan isoimpaan tapahtumaan! Jätimme egot ovelle kauan sitten, ja nyt mennään yksinkertaisesti näyttämään maailmalle mistä suomalaiset on tehty”, Rydman sanoo.

"Toivottavasti myös opimme koronasta jotain”

Rydman on työskennellyt alalla noin kahdeksan vuotta. Hän aloitti Drama Queenissa helmikuussa. Aiemmin hän on työskennellyt Monami Agencyssa, ja Mirumin Helsingin- ja Tukholman-toimistoissa.

”Tulen perheestä, josta puolet ovat visualisteja ja puolet ekonomisteja, joten ei ollut suuri yllätys, että visuaalisesta markkinoinnista tuli myös oma intohimo. Asia kävi aika nopeasti selväksi, mutta sitten kun pääsin luovan suunnittelun äärelle, jäinkin heti kiinni. Parasta AD:na työskentelyssä on, että kun ihana ja innostava idea on keksitty, niin vielä jälkkäriksi saa tehdä sen kauniiksi”, Rydman kertoo.

Myös Huttunen aloitti Drama Queenissä helmikuussa. Hän on työskennellyt kymmenen vuoden urallaan aiemmin TBWA:ssa, Republicissa, Mirumissa ja Kuubissa.

”Kipinä kyseisiin hommiin alkoi tajutessani, kuinka bisnes ja luovuus yhdistyvät kentällä parhaimmillaan ainutlaatuisen sulavasti. Kyseessähän on mitä mainioin tapa tehdä elantonsa, mikäli sanan säilä on hallussa ja osaa ammentaa ajankohtaisesti eri kulttuurivaikutteista oman työn tueksi”, Huttunen kertoo.

Koronaviruksen runtelusta he toivovat alalla myös opittavan jotain.

”Tilanne on kieltämättä näyttänyt kuinka tuulinen asema mainonnalla ja markkinoinnilla on tällaisen apokalyptiseksikin kuvailtavan kriisin keskellä. Jaksan silti uskoa parempaan huomiseen ja siihen, että tämä kriisi saa meidät kaikki jatkossa pohtimaan liikevaihdon lisäksi entistä enemmän myös suuria yhteiskunnallisia sekä maailmanlaajuisia teemoja aina hyvinvoinnista ympäristöarvoihin”, Huttunen sanoo.

”Uskon vahvasti, että tästä kaaoksesta tullaan vahvempina ulos kuin miten menimme sisään. Toivottavasti opimme paljon itsestämme, alastamme sekä maailmastamme, emmekä unohda koko fiaskoa kahden vuoden päästä”, Rydman sanoo.

Huttusen ja Rydmanin kilpailutöiden linkit:

Nakuna

Like a Finn

Lue myös: Tässä ovat Young Lions Finland -voittajat – vielä ei tiedetä, pääsevätkö he Cannesiin ensi vuonna

YLF – Young Lions Farssi