Young Lions Finland -kilpailu on yksi hienoimmista kilpailuista, joita alallamme Suomessa on järjestetty. Kilpailun jatkuvuus on kuitenkin ollut uhattuna viime vuosina. Ja puhun nyt nimenomaan kotimaan karsinnasta, jonka voittajat on perinteisesti palkittu kisareissulla Cannesiin. Nyt olisi aika tunnistaa kilpailun merkitys niin nuorille suunnittelijoille, kuin koko alalle.

Kyseessä on oikeasti arvokas kilpailu, jonka järjestäminen ei saisi olla näin heikoissa kantimissa. Menneenä viikonloppuna Jodelin #mainostoimisto -kanavalla levisi laaja keskustelu, jossa heräsi huoli Young Lionsin tulevaisuudesta.

Kilpailu on antanut monelle nuorelle suunnittelijalle mahdollisuuden näyttää omat henkilökohtaiset kykynsä työparinsa kanssa ilman laajempaa tiimiä taustalla. Se on mahdollisuus loistaa niin, ettei kukaan kuvittele kokeneempien olleen vastuussa kaikesta.

Ja vaikka menestystä ei tulisikaan, on jokainen kilpailija suoriutunut tiukan aikataulun paineessa kokonaisesta luovasta prosessista, briiffistä lopulliseen tuotokseen. Se on kokemus, joka vähintäänkin kasvattaa. Ja se, että siihen käyttää vapaa-aikaansa, puhuu osallistujien motivaation puolesta.

Vuonna 2020 on hienoa, että MTL lähti kasaamaan työryhmää kilpailun ympärille ja kantoi osaltaan kortensa kekoon, jotta kisa saisi arvoisensa jatkumon. Valitettavasti kisaviikonlopussa on jo nyt ilmennyt useampia ongelmia, jotka kaipaavat korjausliikettä tulevaisuudessa.

Suurin näistä ongelmista on se, että kilpailussa ei ollut briiffiä ollenkaan. Kyllä, luit oikein, markkinointialan kilpailussa ei ollut briiffiä. Ei asiakasta, eikä ongelmaa ratkaistavaksi. Kaikki nämä oli jätetty nuorten suunnittelijoiden oman mielikuvituksen varaan koska ”haluttiin kokeilla uuden tyyppistä lähestymistä”.

Joskus vanhassa vara on parempi. Voin kokemuksesta sanoa, että Cannesissa kilpailtaessa on sitä helpompaa, mitä lähempänä sikäläistä prosessia Suomessa järjestetty karsintakilpailu on. On totta, että välillä briiffit ovat olleet liian tarkkoja, mutta niin ne ovat Cannesissakin. Toisaalta sehän on yksi niistä asioista, joka erottaa jyvät akanoista: kyky löytää briiffistä sen ydin.

Hyvä tehtävänanto olisi ennen kaikkea reilu kaikille kisaajille. Se tasaa lähtökohdat ja avaa yhtäläiset mahdollisuudet kaikille. Levällään olevan tehtävän lisäksi anonymiteetistä luopuminen ja osallistumismaksut ohjaavat tuloksia suuntaan, jossa helpommin pärjää ne, joilla on jo jonkinlainen asema alallamme.

Young Lions Finland -kilpailun merkitys alalle onkin vielä isompi mitä se on nuorille kisaajille. Nuorten tekijöiden esiinmarssi tapahtuu toki laajalla rintamalla, muttei sovi väheksyä junnukilpailujen merkitystä tuoreiden kykyjen bongaamisessa.

Kun huomioidaan myös hyvinkin vaihtelevat urapolut, olisi erityisen tärkeää, että autamme avaamaan uusia ovia tulevaisuuden huipputekijöille riippumatta siitä missä he työskentelevät ja mitä ovat tehneet aiemmin.

Suurin ongelma on varmasti resurssien vähyys ja kumppanien puute. Ja se on aiheuttanut ketjureaktion, jossa ongelmat seuraavat toisiaan. Toivottavasti jatkossa tämäkin kilpailu löytää tukijansa, sillä sankarin viitta olisi tarjolla.

Kirjoittaja on markkinointitoimisto NORD DDB HEL:n luova johtaja.