Joka viides 16–24-vuotias käyttää sosiaalisen median palveluita yli kaksi tuntia päivässä. Lähes kaikkien kysyttyjen sosiaalisen median palveluiden päivittäinen käyttö on hieman kasvanut edellisvuodesta koko vastaajajoukossa, kertoo DNA :n Nepa Insight illa teettämä Digitaaliset elämäntavat -tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin maaliskuussa yli tuhatta 16–74-vuotiasta suomalaista.

Kyselytutkimukseen vastanneista 16–34-vuotiaista yli kolmannes kertoo käyttävänsä puhelinta sen mahdollistamiin eri toimintoihin yli kaksi tuntia päivässä. Kaikkein aktiivisimpia ovat 16–24-vuotiaat, joista peräti 39 prosenttia käyttää puhelinta yli kaksi tuntia päivässä eri toimintoihin. Osuus on yli kaksinkertainen verrattuna 35–44-vuotiaiden ryhmään, jossa osuus on 17 prosenttia.

Sosiaalisista medioista 16–24-vuotiaat käyttävät selvästi muita ikäryhmiä enemmän Instagramia, Snapchatia ja YouTubea. Koko vastaajaryhmässä Facebookin päivittäinen käyttö korostuu hieman naisten ja YouTube miesten keskuudessa.

”Videot ja visuaalisuus korostuvat nuorten somen käytössä. Kun vanhemmat ikäryhmät jakavat ajatuksiaan sanallisessa muodossa, nuoret kertovat elämästään kuvien ja videoiden kautta. He ovat kiinnostuneita sekä kuluttamaan visuaalista sisältöä että tuottamaan sitä itse”, sanoo DNA:n some-vastaava, tuottaja Ville Halonen tiedotteessa.

Vastaajilta kysyttiin myös, ovatko he vähentäneet Facebookin käyttöä. Puolet (50 %) 16–24-vuotiaista nuorista käyttää edelleen Facebookia päivittäin. Ikäryhmästä 25 prosenttia arvelee vähentäneensä Facebookin käyttöä jonkin verran. 25–34-vuotiaista samoin arvelee 35 prosenttia.

WhatsApp on suosituin

39 prosenttia 16–24-vuotiaista käyttää puhelinta yli kaksi tuntia päivässä. Ikäryhmästä 47 prosenttia julkaisee itse aktiivisesti tai jonkin verran sisältöä somessa.

16-24-vuotiaista käyttää päivittäin:

  • 81 prosenttia WhatsAppia
  • 75 prosenttia Snapchatiä
  • 66 prosenttia Instagramia (kuvat)
  • 65 prosenttia YouTubea
  • 52 prosenttia Instagram Storiesia
  • 50 prosenttia Facebookia
  • 21 prosenttia Facebook Messengeriä

Nuorten mielestä sosiaalisesta mediasta on hyötyä, mutta irrottautumienn on vaikeaa

Vaikka kaikkien suomalaisten puhelimen käyttö, TV:n katselu ja sosiaalisen median käyttö eivät enää kasva yhtä voimakkaasti kuin aiempina vuosina, nuorista yli kolmasosa arvioi silti käyttävänsä aiempaa enemmän aikaansa nettivideoiden katseluun, musiikin kuunteluun ja sosiaaliseen mediaan.

Nuoret suhtautuvat sosiaaliseen mediaan kaksijakoisesti. Etenkin 16–24-vuotiaat kokevat, että sosiaalisesta mediasta on hyötyä ihmissuhteiden synnyttämisessä ja ylläpidossa. 60 prosenttia sanoo somen auttavan luomaan uusia ihmissuhteita ja ylläpitämään vanhoja suhteita. Esimerkiksi 45–54-vuotiaasta näin ajattelee vain 28 prosenttia.

Samaan aikaan nuoret kuitenkin kokevat, että netin ja puhelimen äärestä on yhä vaikeampaa irrottautua. 53 prosenttia heistä tuntee, että puhelimesta on vaikea irrottautua, mutta vain 29 prosenttia oli rajoittanut internetin tai puhelimen äärellä viettämäänsä aikaa.

Alaikäisen somen käyttö aiheuttaa huolen tunnetta kaikissa ikäryhmissä, erityisesti naisten keskuudessa. Heistä puolet on huolissaan alaikäisten sosiaalisen median käytöstä.

”Puhelin on tullut osaksi jokapäiväistä elämää ja kaikkea arkea. Yhteydenpito perheeseen ja ystäviin, matkaliput, leffaliput, nettiyhteys, tiedot, kuvaaminen, musiikki, liikunnan seuranta, kartat, viihde – kaikki on puhelimessa keskitetysti, yhden klikkauksen päässä. Ja nuorten elämässä näin on ollut aina”, Halonen sanoo.

Äänettömyys on yleistynyt

Puhelimen käyttötapa on muuttunut olennaisesti niin, ettei puhelimessa pidetä läheskään aina ääniä päällä, vaan joko se on kokonaan äänettömällä tai päällä on vain värinä. Mitä nuorempi vastaaja, sitä useammin puhelin on äänettömällä tai värinätilassa – 16–24-vuotiaista vain alle neljännes (23 %) pitää äänet päällä, ja 25–34-vuotiaista alle puolet (46 %).

”Erityisesti nuoret haluavat käyttää puhelintakin vain silloin, kun itselle sopii”, Halonen sanoo.