Satuin näkemään mainoksen hännän, jossa täti venyttelee ylisiistii-sanaa. Mainostettava tuote ei avautunut, joten oli pakko vilkaista ylisiistii.fi-sivusto.

"Tiesitkö, että Vaasa on yksi Suomen merkittävimmistä opiskelijakaupungeista 12 000 korkeakouluopiskelijallaan ja seitsemällä korkeakouluyksiköllään? Näiltä sivuilta saat tietoa koulutusohjelmavaihtoehdoistamme: tarjolla on yli 30 tutkintoa suomen, ruotsin ja englannin kielillä. Korkeakoulujemme välinen sopimus joustavasta opinto-oikeudesta antaa sinulle lisäksi mahdollisuuden valita sivuaineopintoja muistakin vaasalaisista korkeakouluista", sivusto tiedottaa yliasialliseen ­sävyyn.

Vaikka mainoksesta ja sivustosta voi olla monta mieltä, perusidea eli paikkakunnan mainostaminen televisiossa opiskelupaikkaa valitseville on rohkea veto.

Opiskelupaikkojen valinta on mielenkiintoinen yhdistelmä suvun perintöä, kotiseuturakkautta, opinto-ohjausta, kaveripiirien word of mouthia ja paikkakuntien imagovoimaa. Koska vetävimmät paikka- ja tiedekunnat pullistelevat hakijoita muutenkin, mainostaminen herättää myös häivähdyksen epäluuloa, tuotteessa täytyy olla jokin vika.

Suomalaisten paikkakuntien markkinoinnin perisynti on se, että tuote muuttuu hitaammin kuin lupaukset komistuvat. "Hyvä paikka asua ja yrittää" -tyyliset muotoilut paljastavat hetikohta karun totuuden, että täällä saat tulla omillasi toimeen - sopii yrittää.

Maaseutua ei voi tuoda, eikä kasvukeskusta viedä. Aika moni tyytyykin viemään autoaan ja perhettään kasvukeskuksista landelle ja takaisin. Suomessa on yksinkertaisesti liikaa kuntia, jotka ovat hienoja paikkoja rentoutua ja latautua, mutta julmia paikkoja ansaita ja yrittää.

Jos kunnat haluavat siistiä imagoaan, kannattaa panostaa tuotteeseen. Luultavasti Vaasakin sai viikon tehokkainta ja vaikuttavinta markkinointia, kun Helsingin Sanomat uutisoi Waasan Willatavaratehtaan muuttumisen luksusasunnoiksi (HS 27.3.). Vapaana olisi aika siistin kuuloisia ­kämppiä.