Verkkomainonta

Henrik Muukkonen 5.2.2013 08:01 päivitetty 4.2.2016 10:29

Youtube.fi:n etusivun hinta on 11 000 euroa

Youtube avasi Suomen sivunsa ja kauppaa niiden mainospaikkoja kaikille mainostajille. Ensimmäinen mainostaja on Marimekko.

Hakukoneyhtiö Googlen omistama videopalvelu Youtube alkoi kisailla suomalaisten mainostajien rahoista toden teolla tänään.

Yhtiö avasi oman Youtube.fi-sivuston suomalaisia käyttäjiä ja etenkin suomalaisia mainostajia varten. Sivuston ensimmäinen mainostaja on pörssiyhtiö Marimekko.

Tähän mennessä suomalaiset yritykset eivät ole voineet ostaa mainostilaa Youtubesta Suomessa. Kansainvälisillä suomalaisilla yrityksillä on ollut mahdollisuus mainostaa maissa, joissa YouTube on ollut kaupallisesti lanseerattu. Silloinkaan yhtiö ei ole voinut kohdistaa mainontaa suomalaisille.

"Mainostajat ja markkinointiviestintätoimistot ovat jo kyselleet, että milloin mainostilaa voisi ostaa. Nyt voi", industry head Jonna Toikka Google Finlandista kertoo. Toikka vastaa Youtube.fi:n lanseerauksesta Suomessa.

Toikan mukaan Youtube-mainonta on varsin suosittua muualla maailmassa. Erityisen paljon Youtube-mainontaa käytetään televisiomainonnan tukena.

"Yhdysvalloissa tv-mainosbudjetista käytetään 10–15 prosenttia jo YouTube-markkinointiin. Kampanjat saattavat pyöriä samaan aikaan televisiossa ja Youtubessa, mutta myös pelkkiä YouTube-kampanjoita nähdään yhä enemmän."

YouTube-mainontaa voi tehdä Suomessa nyt kahdella tavalla.

Ensimmäinen tapa on ostaa mainospaikka Youtube.fi-sivuston avaussivulta. Googlelaiset kutsuvat tätä mastheadiksi eli etusivun haltuunotoksi. Etusivun haltuunotto maksaa 11 000 euroa vuorokaudessa. Tai jos mainos on laajentuva, hinta on 13 500 euroa.

Toinen tapa on näyttää omia mainosvideoita muiden videoiden aluissa. Tätä tapaa googlelaiset kutsuvat prerolliksi. Pre-roll-kampanjan voi ostaa huutokaupalla tai kiinteään hintaan.

Kiinteät hinnat alkavat 12 eurosta per tuhat näyttöä. Hinta on sitä korkeampi, mitä tarkemmin mainos on kohdennettu.

"Ikä ja sukupuoli ovat vähän vanhanaikaisia kohdentamistapoja, koska ne eivät kerro, mistä ihminen on kiinnostunut. Mainosvideot kannattaa kohdentaa sisällön eli vaikkapa jonkin urheilulajin mukaan."

Pre-roll-mainos näkyy aina vähintään viisi sekuntia. Sen jälkeen mainoksen voi ohittaa, mikäli mainostaja on valinnut ohitettavan mainosmuodon.

Youtube-mainoksia voi ostaa mikä yritys tahansa, mutta käytännössä ostot jäävät markkinointiviestintätoimistojen huoleksi.

Jonna Toikan mukaan Youtubessa käy keskimäärin 520 000 suomalaista päivässä.

Kommentti

20.08.2018 12:53

Pikaruoka pelastaa kauppakeskuksen

Ihme on tapahtunut – suomalaiset ostivat jälleen vaatteita kauppakeskuksista. Enimmäkseen kauppakeskuksia kuitenkin vilkastuttavat kahvilat ja ravintolat.