Sosiaalinen media

Antti Kailio, Ville Perttula 21.2. 15:32 päivitetty 21.2. 15:34

YouTube jälleen pedofiilikohun keskellä – Nestlé, Disney ja Epic laittoivat mainonnan jäihin

Colourbox

YouTube on ryhtynyt toimiin ongelman poistamiseksi.

The New York Times uutisoi, että Nestlé ja Epic Games ovat lopettaneet mainospaikkojen ostamisen videopalvelussa. Syynä vetäytymiseen on se, että yhtiöiden mainoksia näytettiin videoilla, joiden kommenttiosioista löytyi videoilla esiintyneisiin lapsiin kohdistuneita pedofiilisia kommentteja.

Wiredin mukaan oikeinkirjoitussovellus Grammarly on myös tyrmistynyt päädyttyään pedofiilien kohteena olleille videoille. Bloombergin lähteiden mukaan boikotoijien joukkoon ovat liittyneet myös Disney sekä saksalainen elintarvikejätti Dr. August Oetker KG, joka on lykännyt suunniteltuja mainosostoja.

Kohu sai alkunsa YouTube-käyttäjä Matt Watsonin julkaistua palvelussa viime sunnuntaina lapsiporno-ongelman paljastaneen videon, jota on katsottu tähän mennessä yli 1,75 miljoonaa kertaa.

YouTube on ryhtynyt toimiin ongelman poistamiseksi. Emoyhtiö Googlen edustaja Chi Hea Chon mukaan YouTube on poistanut häiritseviä kommentteja tehneiden käyttäjien tilejä ja kanavia. Yhteensä yli 400 kanavaa on suljettu kommenttien takia. Käyttäjistä on myös raportoitu viranomaisille. Myös kymmenien miljoonien alaikäisiä sisältävien videoiden kommentointi on estetty.

Kaikki eivät kuitenkaan ole tyytyväisiä Watsonin toimintaan. Monen tubettajan mielestä Watsonin olisi ollut parempi raportoida lapsiin kohdistuvista väärinkäytöksistä YouTuben omien työkalujen avulla. Laajaa mediakohua herättänyt video on nyt saanut mainostajat takajaloilleen, minkä tubettajayhteisö pelkää vaikuttavan myös asiaan liittymättömien tubettajien mainostuloihin.

Vuonna 2017 BBC ja The Times paljastivat, että YouTubessa on kymmeniä tuhansia tilejä, joiden kautta on kirjoiteltu lapsiin kohdistuvia pedofiilisia kommentteja videoiden kommenttikenttiin. Paljastuksen jälkeen muun muassa Mars, Adidas ja Lidl vetivät mainoksensa pois YouTubesta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö