Sosiaalinen media

Ville Perttula 11.10. 08:41 päivitetty 11.10. 08:44

YouTube lupaa olla haaskaamatta mainostajien ja katsojien aikaa: "Emme tietenkään voi taata sitä, että mainokset katsotaan"

Tiina Somerpuro
YouTuben Suomen liiketoiminta-alueen toimialajohtaja Robert From kertoo palvelun haluavan auttaa mainostajia tekemään merkityksellistä sisältöä, joka kiinnostaa katsojia.

”Youtube on tarkentanut ehtoja, joilla kanavan yhteydessä voi näyttää mainoksia", sanoo YouTuben Suomen liiketoiminta-alueen toimialajohtaja Robert From.

Youtube on paininut parina viime vuonna bränditurvallisuusongelmien kanssa. Viimeksi huhtikuussa muun muassa Adidaksen ja Netflixin mainoksia julkaistiin natseihin ja salaliittoteorioihin liittyvien videoiden yhteydessä. Tapauksen selvittyä muun muassa urheiluvaatevalmistaja Under Armour veti mainoksensa Youtubesta väliaikaisesti. Mitä Youtube tekee bränditurvallisuuden eteen, Suomen Youtuben toimialajohtaja Robert From?

"Youtube on tarkentanut ehtoja, joilla kanavan yhteydessä voi näyttää mainoksia. Olemme lisänneet merkittävästi insinööriresursseja, jotka rakentavat koneoppimiseen perustuvia malleja sopimattoman sisällön tunnistamiseen ja poistamiseen. Tämän lisäksi olemme investoineet henkilöstöön, joka käy jatkuvasti läpi Youtuben sisältöä ja tarkistaa, että se on palvelun käyttäjäehtojen ja standardien mukaista. Olemme myös lisänneet työkaluja, joiden avulla mainostaja voi hallita, millaisen sisällön yhteydessä sen sisältö näkyy."

Robert From, 39

Kuka: Youtuben Suomen liiketoiminta-alueen toimialajohtaja

Ajankohtaista: Robert From aloitti työssään elokuussa. From on työskennellyt yli viisi vuotta Googlen palveluksessa. Tätä ennen hän on työskennellyt muun muassa mainostoimisto 358:n palveluksessa ja johtanut Welhon kuluttajamarkkinointia Sanomalla.

Vastasit kahden vuoden ajan Indonesiassa Googlen isoista päivittäistavaraa kaupittelevista asiakkaista kuten Procter & Gamblesta ja Unileverista. Mitä eroa on Kaakkois-Aasian ja Pohjoismaiden Youtube-markkinoinnilla?

"Kaakkois-Aasiassa mainostajat ovat ymmärtäneet ja hyväksyneet, että mobiili on ensisijainen tapa mainostaa. Pohjoismaissa kuluttajakäyttäytyminen on hyvin samansuuntaista, mobiili on kuluttajien ykkösvalinta. Täällä valtaosa Youtube-katseluista tulee mobiililaitteiden kautta. Silti Pohjoismaissa [mainostajilla] on eri mentaliteetti – täällä ollaan edelleen kiinni tietokonemaailmassa."

Youtube julkaisee nykyisin mainoksia, joita ei pysty ohittamaan, vaan ne on katsottava kokonaan. Mainokset saavat olla maksimissaan 15–20 sekuntia. Miettiikö Youtube ollenkaan katsojia?

"Youtubella on kolme ryhmää, joiden näkökulmasta palvelun täytyy toimia: mainostajat, sisällöntuottajat ja katsojat. Jos joku näistä ryhmistä on tyytymätön, homma kuivuu kasaan. Jos me haluaisimme maksimoida tuotot, tunkisimme alustan täyteen mainoksia. Youtuben algoritmi on rakennettu maksimoimaan käyttäjäkokemus, ei mainostuloja. Toimialalla meitä pidettiin hulluina, kun julkaisimme mainosten ohitusmahdollisuuden. Nykyisin globaalisti 40 prosenttia mainoksista katsotaan loppuun asti, vaikka ne voisi ohittaa. Katsojille merkitykselliset mainokset katsotaan, muut skipataan. Emme halua haaskata mainostajien tai katsojien aikaa.”

Miten Youtube takaa, että mainokset oikeasti katsotaan?"

"Emme tietenkään voi taata sitä, että mainokset katsotaan, kuten ei mikään muukaan mainoskanava. Haluamme auttaa mainostajia tekemään merkityksellistä sisältöä, joka kiinnostaa katsojia."

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 8.10.2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.