Videopalvelut

Sanna Pekkonen 3.4.2018 10:50 päivitetty 3.4.2018 10:59

Youtube yrittää tukkia mainosrahojen vuodon: brändit halutaan saada maksamaan ohitetuistakin mainoksista

Colourbox

Youtuben uudessa mainosformaatissa mainostaja maksaa, jos mainosta on katseltu edes kaksi sekuntia.

Videopalvelu Youtube tuo tarjolle uuden mainostuotteen, joka muistuttaa perinteistä tv-mainontaa. Jatkossa videopalvelu tarjoaa mainostajille mainostuotetta, josta mainostaja maksaa, vaikka katselija ohittaisi mainoksen. Tähän asti mainostajat ovat maksaneet mainoksista vain, jos ne on katsottu loppuun.

Aiheesta kirjoittavan Ad Agen mukaan uudessa mainosformaatissa markkinoijalle lähtee lasku jo kahden kahden sekunnin katselun jälkeen. Ad Agen mukaan tuotetta markkinoidaan laajalla tavoittavuudella – kuten televisiomainontaa. Ad Agen mukaan Youtube jättää tarjolle silti myös ohitettavat mainokset.

Ad Age arvioi, että Youtube todennäköisesti hinnoittelee uuden tuotteensa halvemmaksi kuin mainosformaatin, jossa mainostajaa veloitetaan vain aidoista katseluista.

Youtuben uutta suuntaa on ihmetellyt amerikkalaisen mediatoimisto 360in johtaja Jared Belsky.

"Digitaalisen maailman ihanne on se, että vain aidosti katsotuista mainoksista maksetaan. Tämä vaikuttaa takapakin ottamiselta. Toisaalta on myös markkinoijia, jotka ovat tyytyväisiä tavallisen tv-mainonnan tavoittavuuteen", Belsky sanoo Ad Agelle.

Youtuben omistaja Google ei ole kommentoinut aihetta mainostuotteen julkistamisen jälkeen.

Forresterin markkinointianalyytikko Jim Nail arvioi Ad Agelle, että ilmeisesti mainoksia ohitetaan niin paljon, että Googlella on laskettu yhtiön saavan enemmän tuloja, jos he alkavat laskuttaa brändejä myös ohitetuista mainoksista.

Youtuben uutta mainostuotetta ovat kokeilleet ainakin Pepsi France ja Samsung Electronics America.