Idea oli nostaa joidenkin sisällöntuottajien videoita paremmin esille ja haudata vähemmän toivottua sisältöä näkymättömiin. Yhtiö yrittää näin vakuuttaa lasten vanhemmat sekä viranomaiset siitä, että se noudattaa lakeja. Sisällöntuottajien kannalta muutos on kuitenkin ongelmallinen ja herättää huolta, kertoo AdAge.

Muutos aiheitta heti harmaita hiuksia monille YouTubeen sisältöä tuottaville, jotka jo muutoinkin kokivat elantonsa olevan liikaa näiden mystisten algoritmien armoilla.

YouTubessa on valtavasti lapsille suunnattua viihdesisältöä. Google n omistama videopalvelu herättää poikkeuksellisen suuria tunteita, koska se ei juuri millään tavoin rajoita siellä jaettua sisältöä.

Etenkin lapsille sopimattoman sisällön näkyminen kaikille on herättänyt paljon arvostelua. Yhtiö vastasi kritiikkiin kahdella linjauksella. Vuonna 2017 se putsasi pois kymmenittäin liikaa seksiä tai väkivaltaa sisältäneitä videoita.

Tänä vuonna YouTube sulki kommentoinnin videoilta, joiden pääosissa ovat lapset. Motiivina muutokselle oli se, että useita videoilla esiintyneitä nuoria tyttöjä oli tunnistettu nimeltä, ja videoita kommentoitiin tavalla, jonka voi tulkita seksuaalisesti sopimattomaksi.

YouTuben algoritmit päättävät videoiden näkyvyydestä hakutulosten ja katselusuositusten perusteella. Tähän asti tuhannet videoiden tekijät ovat voineet luottaa siihen, että ohjelmistoon tehdyt muutokset ovat pieniä eikä niitä edes aina huomaa.

Mutta nyt on toisin, toteaa Family Video Networkia edustava Melissa Hunter. Family Video Network on vapaaehtoisista sisällöntuottajista koostuva ryhmä, joka tuottaa perheystävällisiä sisältöjä.

"Se, mitä ikinä he (YouTube) tekivätkin noin viikko sitten, on hyvin näkyvää", Hunter toteaa.

YouTube on myöntänyt ohjelmistonsa äskeiset muutokset, muttei suostu kommentoimaan syytä niihin.

Muutoksen jälkeen jotkut alle kouluikäisille tarkoitetuista videoista ovat saaneet merkittävästi vähemmän katselukertoja. Vastaavasti toiset samalle kohderyhmälle suunnatut videot ovat Hunterin mukaan saaneet valtavasti katsojia

YouTube ei millään tavoin informoinut sisällöntuottajia ohjelmiston muutoksestaan, sanovat Hunter ja muutkin tuottajat. Muutos on kuitenkin osunut tuntuvasti useampiin sisällöntuottajiin. Eräs lapsille suunnattujen videoiden sisällöntuottajista paljasti suljetussa Facebook-ryhmässä videoiden katsojalukujen pudonneen 98 prosenttia kolmessa päivässä. Hän pohti, tarkoittaako tämä sitä, että on aika lopettaa lapsille suunnatun sisällön tekeminen.

Väittely muutoksen perusteista ja vaikutuksista jatkuukin kiivaana Yhdysvalloissa. Lapset ovat YouTubelle selkeästi ongelmallinen kohdeyleisö. Tuoreen tutkimuksen mukaan lapsille tarkoitetut videot keräävät YouTubessa eniten katsojia.

YouTube on kuitenkin linjannut, etteivät alle 13-vuotiaat lapset katso sisältöjä ilman aikuisen valvontaa.

"Olemme aina tuoneet selvästi ilmi, että YouTube ei ole koskaan ollut alle 13-vuotiaita varten", YouTuben tiedottaja kommentoi.