Muoti

Päivikki Pietarila 15.11.2017 08:15

Yrittäjä Pia Erlund vei konseptinsa maailmalle: "Muotialalla ei ole vientiosaajia"

Lauri Olander
Pia Erlundin yritys By Pia’s tekee tänä vuonna liikevaihtoa kuusi miljoonaa euroa.

Pia Erlundin By Pia's Oy:llä on lähes sata jälleenmyyjää Norjassa. Tänä vuonna Erlundin yritys tekee yli kuusi miljoonaa euroa liikevaihtoa ja vie tuotteita 13 maahan. Yritys myy pellavavaatteita, neuleita, farkkuja, sisustustuotteita ja asusteita.

"Ajatuksenani oli heti alkuun luoda kansainvälisillä markkinoilla kilpailukykyinen konsepti", Pia Erlund sanoo.

Sosiaalinen media on siivittänyt hänen luomuksensa alusta alkaen verkkokaupasta maailmalle.

Viime vuonna By Pia’s sai viennin toden teolla käyntiin, ja tänä vuonna liikevaihdon miljoonakasvu on tullut maailmalta.

"Tänä vuonna vienti räjähti, ja kasvu on tullut sieltä", Erlund sanoo.

"Kysyntää on ollut alusta asti, mutta meillä kesti saada myyntiorganisaatiomme siihen kuntoon, että pystyimme aloittamaan vientikaupan kunnolla. Ongelma on, että muotialalla ei ole vientiosaajia. Meidän piti kouluttaa omat ihmisemme."

Yrityksen päävientimaat ovat Sveitsi, Japani ja Norja, joissa suomalaismerkillä on agentti ja maahantuoja. Jälleenmyyjiä konseptilla on 13 maassa, Norjassa Erlundin mukaan jo lähemmäs sata.

Mikään markettibrändi Bypias ei ole, vaan tuotteita myydään life- style-butiikeissa, joihin jälleenmyyjät voivat rakentaa suomalaiskonseptin mukaisen alueen.

"Suunnittelemme kokonaisuuksia emmekä vain yhtä tuotetta, ja tuotevalikoimamme on valtava. Vaatii työtä löytää oikeanlaisia jälleenmyyjiä, mutta kun sanomme myös ei, se tekee meistä haluttavamman."

Ensi vuonna Erlund aikoo perustaa omia myymälöitä myös ulkomaille. Hän uskoo että viiden vuoden sisällä merkillä on useita omia liikkeitä ympäri maailmaa.

Lue lisää Pia Erlundista ja By Pia's Oy:stä Kauppalehdestä.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.