Digitaalista liiketoimintaa kehittävälle Ionalle koronaviruspandemia on tarjonnut mahdollisuuden kasvaa nopeasti. Kun myyntiedustajat eivät enää voineetkaan lähteä kiertämään Suomea ja osalta yrityksistä puuttui kokonaan verkkokauppa, tarve uusille digitaalisille työkaluille oli kova.

”Inhottavaa sanoa näin, mutta sehän oli meille lottovoitto. Se oli hetki, jolloin näitä asioita pohtineiden asiakkaiden oli pakko toimia. Laitettiin tossua kaasupolkimelle”, kuvailee Ionan perustajiin kuuluva Mikko Mantila.

Hän arvioi koronaviruspandemian kasvattaneen Ionan liikevaihtoa vähintään kolmasosalla.

Ionalla on asiakkaita useilta aloilta. Yhtiö auttaa parhaillaan muun muassa Nokia-puhelimia valmistavaa HMD Globalia kansainvälisessä verkkoliiketoiminnassa ja valmistelee Tiketille kokonaan uusia palvelualueita. Iona on myös luonut startupeille uudenlaisen pitchausalustan, siirtänyt tanssikoulujen tunteja striimeihin ja tehnyt matkaparkkeja kehittävän Bestparkin digipalvelun. Lisäksi se on rakentanut tai päivittänyt Billebeinon, Kotipizzan, Kaalimadon ja Minna Parikan verkkokaupat sekä auttanut muun muassa finanssiteknologiayhtiöitä verkkoalustojen rakentamisessa.

Koodarit Filippiineillä

Alkuvuoden aikana Ionan liikevaihto kaksinkertaistui ja työntekijämäärä Helsingissä nelinkertaistui.

Työntekijöitä oli Helsingissä kuluvan vuoden alussa kaksi. Nyt toimistolle on juuri palkattu yhdeksäs henkilö, ja rekrytoinnit jatkuvat. Helsingin lisäksi Ionalla on yksi työntekijä Espanjassa ja lähes parikymmentä Filippiineillä, jossa yksi yrityksen suomalaisista perustajista johtaa teknologiatiimiä.

Vuonna 2018 perustetun Ionan ensimmäinen tilikausi oli vuonna 2019, ja silloin liikevaihtoa kertyi 381 000 ja liiketulosta 61 000 euroa. Tänä vuonna liikevaihto on Mantilan mukaan kasvamassa yli miljoonaan euroon, ja ensi vuoden tavoitteena on taas vähintään tuplata liikevaihto.

Koko Ionan henkilöstömäärä on Mantilan mukaan tarkoitus kasvattaa nopeasti 30–40 henkilöön. Koodaus hoidetaan tällä hetkellä Filippiineillä, mutta Suomeen juuri rekrytoidun teknologiajohtajan johdolla on tarkoitus kasvattaa Suomeen paikallista tiimiä, vaikka Filippiineiltä käsinkin asiakkaita pystytään palvelemaan suomeksi ja ruotsiksi.

”Uskomme vahvasti hybridimalliin, jossa osa porukasta on tällä aikavyöhykkeellä ja tarvittaessa jopa asiakkaan tiloissa ja osa porukasta suotuisamman kustannustason maassa. Sielläkin operoidaan suomalaisessa työnjohdossa ja suomalaisen työkulttuurin alla, jotta asiakaskokemus saadaan pidettyä yhtenäisenä ja laatu hyvänä.”

Mantilan mielestä Suomessa koodaamisesta joutuu nykyään maksamaan liikaa, jolloin asioita jää hinnan vuoksi tekemättä. Hänen mukaansa Filippiineillä koodaamisen ideana ei ole välttämättä säästää rahaa, vaan tehdä samalla budjetilla enemmän.

Verkkokauppa ei ole pelkkää tietotekniikkaa

Ionan perustajien mukaan useiden yritysten ongelma on, että verkkokauppa ja digihankkeet muutenkin nähdään puhtaasti it-hankkeena eikä kokonaisvaltaisena brändikokemuksena.

Mantila sanoo verkkokauppaa digitaalisen kehityksen kuninkuuslajiksi, joka vaatii laajaa-alaista osaamista niin toimitusketjujen ja logistiikan kuin rahankäsittelymallien, markkinoinnin, brändin ja jopa henkilöstöhallinnonkin aloilta.

”Ei ole yhtään organisaation osaa, joka pääsisi piiloon verkkokaupalta. Verkkokauppahankkeeseen lähtemisen idea ei ole verkkokauppa-alustan kilpailuttaminen, vaan ensin pitäisi muotoilla koko liiketoiminta bisnesmahdollisuuksien ja organisaation kyvykkyyksien ympärille”, Mantila sanoo.

Hän kertoo näkevänsä yhä usein usein keskustelua verkkokauppa-alustoista, vaikka ensin pitäisi miettiä, miten verkossa voitetaan kilpailu Amazonia vastaan, mitkä ovat erilaistavat tekijät, missä asiakassegmenteissä halutaan kilpailla ja mitä myynnin psykologian malleja käyttää tai miten luodaan kysyntää ja kasvatetaan asiakkuuden arvoa.

”Jos näihin ei ole vastauksia, verkkokauppahanke menee mönkään. Näiden asioiden kanssa joudumme aika usein jumppaamaan asiakkaiden kanssa.”

Verkkokaupat ovat vain yksi osa Ionan liiketoimintaa. Yritys toimii digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen parissa strategiasta käytäntöön asti, mikä tarkoittaa esimerkiksi liiketoiminnan muotoilua, palvelumuotoilua ja digitaalisten tuotteiden ja palveluiden rakentamista.

Kuluttajaliiketoiminnassa digitaalinen liiketoiminta tarkoittaa usein esimerkiksi verkkokauppoja, lipunmyyntijärjestelmiä ja varauskoneita, yritysten välisen liiketoiminnan puolella taas digitaalisen myyntiprosessin johtamista ja kehittämistä, mutta myös esimerkiksi prosessien tehostamista tai digitaalista henkilöstökokemusta, konkreettisesti vaikkapa työvuorosuunnittelua.

Ionan suunnitelmissa on kehittyä entistä strategisemmaksi ja teknologiavetoisemmaksi. Asiakkaita on jo Ruotsissa ja Saksassa, ja kasvua haetaan kansainvälisten yhteistöiden kautta etsimällä yhteisiä asiakkuuksia muiden digitaalisen liiketoiminnan konsulttiyritysten kanssa niin, että niiden ja Ionan osaamiset täydentävät toisiaan.