Ulkomaat

Aleksi Ylä-Anttila 3.8. 13:14 päivitetty 3.8. 15:24

Yritys mainosti hautajaispalveluja kieli poskessa – huonostihan siinä kävi

Kuvakaappaus BBC:n sivuilta
Yhdessä hyllytetyistä mainoksista kuvattiin ruumisarkkuostoksilla ollutta kaksikkoa värikkäissä ja positiivissa tunnelmissa, kuin morsiusvaatemyymälässä.

Brittiläinen desing- ja teknologiatuotteisiin keskittyvä yritys Beyond on joutunut paikallisten viranomaisten hampaisiin tabuja rikkovalla mainonnallaan.

Beyond julkaisi Britanniassa kaksi mainosta, joiden tavoitteena oli huvittaa ihmisiä hautajaispalveluihin liittyvällä hintavertailullaan. Kaikki eivät kuitenkaan kokeneet mainontaa huvittavana, kirjoittaa BBC.

Lontoon julkisesta liikenteestä vastaava Transport for London päätti laittaa kaksi yrityksen mainosta hyllylle saatuaan valituksia, joiden mukaan mainokset saattavat masentaa hiljattain läheisensä menettäneitä ihmisiä.

Toisessa hyllytetyistä mainoksista kuvataan kahta rannalla kulkevaa ihmistä, jotka kantavat surffilaitojen sijasta ruumisarkkuja. Toisessa mainoksessa kuvattiin kahta ruumisarkkuja myyvässä kaupassa ostoksilla vierailevaa naista siten, että myymälä vaikutti ulos päin morsiusvaatteita kauppaavalta liikkeeltä.

Mainoksien lähtökohtana oli hautajaiskustannusten hintavertailu. Aihe on puhuttanut Britanniassa viime aikoina. TfL:n mukaan mainostavalla yrityksellä on kuoleman kaltaisten herkkien ja vaikeiden asioiden kohdalla "vakava vastuu" mainonnan eettisyydestä.

TfL kertoi antaneensa mainokset mainontaa valvovan Advertising Standards Authorityn sisarorganisaation Committee of Advertising Practicen tarkasteltavaksi. Viranomaiset olivat sitä mieltä, että mainokset synnyttävät hyvin suurella todennäköisyydellä laajalti pahennusta. Tämän jälkeen Beyond työsti TfL:n mukaan "hyväksyttävämmän kampanjan", joka on nyt käynnissä TfL:n mainosverkostossa.

Toimittaja Victoria Derbyshiren juontamassa BBC:n ajankohtaisohjelmassa vieraillut Beyondin perustajiin lukeutuva Ian Strang kommentoi, että yritys pyrki herättämään ihmisten huomion hautajaiskustannuksista, jotta surevia ei käytetä hyväksi läheisen ihmisen menettämisen jälkeen.

Strangin mukaan kuoleman kaltaiset vaikeat aiheet ansaitsevat tulla käsitellyksi myös humoristisemmassa sävyssä. Hän arvioi, että maassa on pitkät perinteet hyllyttää kampanjoita, joissa käsitellään kipeitä ja vaikeita asioita.

Koska asioista ei keskustella, yritykset voivat Strangin mukaan "käyttää surevia ihmisiä hyväkseen, kun he ovat heikentyneessä tilassa". Strang myös kyseenalaisti TfL:n päätöksen mainoksien hyllyttämisestä toteamalla, että organisaation tehtäviin ei kuulu toimia "moraalinvartijana".

Kaikki eivät nähneet asiaa samalla tavalla. Brittiläisen Poetic Endings -hautaustoimiston perustaja ja johtaja Louise Winter arvioi, että, vastikään omaisensa menettäneet ihmiset "saattaisivat olla melko järkyttyneitä", mikäli he näkisivät nämä mainokset YouTubessa".

Winterin arvion mukaan hyllytettyä kampanjaa ei ollut tehty herkällä taikka varovaisella tavalla.

"Yhteiskuntana meidän on puhuttava kuolemasta hienotunteisesti ja emotionaalisesti älykkäällä tavalla. En ole varma siitä, toimivatko nämä mainokset niin", Winter kommentoi.