(Juttu on julkaistu aiemmin Markkinointi & Mainonta -lehdessä 9/2019. Julkaisemme sen nyt uudelleen.)

Accenture Interactive osti lontoolaisen luovan toimiston Karmaraman vuonna 2016.

Karmaraman tavoite on ollut sen perustamisesta lähtien olla maailman edistyksellisin luova toimisto. Karmaraman strategisen johtajan Sid McGrathin mukaan toimisto on tiennyt aina, että tavoitteeseen pääseminen vaatii isomman pelurin kelkkaan hyppäämistä.

”Asetimme tavoitteeksemme olla maailman edistyksellisin toimisto vuonna 2010 ja tiesimme jo silloin, että haluamme olla osa jotain isompaa kokonaisuutta. Meitä ovat lähestyneet markkinointialan isot holding-yhtiöt kuten esimerkiksi WPP, Dentsu Aegis Network ja Omnicom, mutta emme pitäneet yhtiöitä tarpeeksi edistyksellisinä. Vasta Accenture Interactiven kunnianhimo vakuutti meidät. Pidimme yrityskauppaa silloin edistyksellisimpänä tekona, mitä kukaan pystyi alalla tekemään.”

”Kauppa yllätti koko alan. Kukaan ei uskonut, että tekisimme sellaisen peliliikkeen, koska yrityskulttuurimme ovat niin erilaisia.”

Accenture Interactive on osa konsulttitalo Accenturea, joka vaikuttaa kasvottomalta megakorporaatiolta Karmaraman rinnalla. Yritysoston hetkellä vuonna 2016 Karmarama työllisti 250 työntekijää, Accenture 384 000 maailmanlaajuisesti.

”Accenture Interactive oli kiinnostunut työjäljestämme, joka perustuu yrityskulttuurimme. Se teki selväksi, että se mikä on meille tärkeää, on myös heille tärkeää. Tällä Accenture Interactive tarkoitti, että se haluaa säilyttää Karmaraman yrityskulttuurin ja itsenäisyyden”, McGrath kertoo.

Ainakin yhden listauksen mukaan Karmaraman työntekijät pitävät työpaikastaan entistä enemmän. Brittilehti Sunday Times listaa vuosittain Britannian parhaita työpaikkoja, ja Karmarama otti listauksessa tänä vuonna toistaiseksi korkeimman sijoituksensa – kahdeksannen sijan. Viime vuonna toimisto oli sijalla 21.

”Työtyytyväisyys perustuu siihen, että työntekijämme ymmärtävät, mihin toimisto pyrkii. Työntekijöiden pitää aktiivisesti tehdä töitä yhteisen tavoitteen saavuttamisen eteen.”

Accenture Interactive on antanut Karmaramalle uudet mittasuhteet. McGrathin mukaan Karmarama ei ole tinkinyt luovuudesta yrityskaupan jälkeen, vaikka datan käyttäminen näyttelee isoa osaa toimiston työssä.

”Tarvitsemme lisää dataresursseja, koska asiakkaamme haluavat sitä.”

”Käytössämme oleva datan määrä on kolminkertaistanut. Ennen joulua voitimme vähittäiskauppaketju Lidlin asiakkuuden. Teimme Lidliä varten muun muassa etnografista tutkimusta kauppaketjun asiakkaista Teimme tämän yhdessä Accenture Interactiven tiimin kanssa.”

Vuonna 2009 perustettu Accenture Interactive on tähän mennessä ostanut kuuden viime vuoden aikana yhteensä 31 toimistoa. Yhtiö on keskittynyt hankkimaan digitoimistoja ja luovia toimistoja, jotka työllistävät noin 50–200 henkilöä.

Pelkästään tänä vuonna Accenture Interactive on ostanut neljä toimistoa. Maaliskuussa matkaan tarttuivat hollantilainen Storm Digital ja tanskalainen Hjaltelin Stahl.

Huhtikuun alussa Accenture Inter­active osti noin 500 henkilöä työllistävän, nimekkään luovan toimiston Droga5:n. Pian Droga5-kaupan jälkeen yhtiö ilmoitti ostavansa espanjalaisen bränditoimisto Shackletonin.

Koko Accenture on käyttänyt syyskuussa alkaneella tilikaudella yritysostoihin yli 455 miljoonaa euroa. Yhtiö arvioi, että se käyttää tilikaudella yritysostoihin yli 1,3 miljardia euroa.

Accenture Interactiven maajohtaja Hanna-Mari Parkkinen kertoo, että yhtiön tavoite on luoda entistä merkityksellisempiä brändikokemuksia. Tähän konsulttijätti tarvitsee luovia taloja ympäri maailmaa.

”Emme kävisi yrityskauppaneuvotteluita, ellemme uskoisi, että ostettavalla yrityksellä olisi meille annettavaa. Keskusteluja käydään tasavertaisina saman pöydän äärellä.”

Milloin Accenture ostaa luovan toimiston Suomesta, Hanna-Mari Parkkinen?

”Meillä on jatkuvia keskusteluja maailmanlaajuisesti eri toimistojen kanssa, myös Suomessa. Tähtien täytyy olla oikeassa asennossa, että yrityskaupat tapahtuvat. Asioiden pitää olla kunnossa meidän ja ostettavan toimiston päässä. Etsimme koko ajan osaavaa henkilökuntaa ja uusia tapoja rekrytoida osaajia”, Parkkinen vastaa.