Miltton teetti maaliskuussa vastuullisuustutkimuksen, josta kävi ilmi, että 49 prosenttia suomalaisista on jättänyt ostamatta vastuuttomasti tuotettuja tuotteita tai palveluita.

Kyselyn mukaan naiset olivat miehiä kiinnostuneempia tuotteiden ja palveluiden vastuullisuudesta, sillä naisista peräti 56 prosenttia on jättänyt ostamatta vastuuttomasti tuotettuja palveluita tai tuotteita.

Naisista 58 prosenttia pitää vastuullista tuotantoa erittäin tärkeänä tai tärkeänä. Miehistäkin samoin ajattelee 49 prosenttia.

”Vastuullisesti tuotetuille tuotteille ja palveluille on selvästi jo nyt kysyntää. Koska naiset ovat miehiä kiinnostuneempia vastuullisesti tuotetuista tuotteista ja palveluista, niin esimerkiksi kestävän kehityksen mukaisesti tuotetuille tuotteille voi ennustaa kasvavaa kysyntää naisten ostoskoreissa”, sanoo Milttonin vastuullisuusasiantuntija Tino Aalto tiedotteessa.

Kyselyn mukaan mielipiteet vaikuttavat myös työllisyysasioihin.

Naisista 33 prosenttia ei ole valmis työskentelemään vastuuttomasti toimivan yhtiön tai julkisen sektorin toimijan palveluksessa, kun miehistä tähän ei ole valmis 22 prosenttia.

Kyselyn mukaan miehet olisivat valmiimpia menemään töihin vastuuttomasti toimivat työnantajan palvelukseen, jos saisivat siitä enemmän palkkaa.

Kyselyn mukaan 16 prosenttia suomalaisista on jättänyt hakematta työpaikkaa, jossa työnantaja toimii vastuuttomasti.

Vajaat kymmenen prosenttia suomalaisista on valmis ryhtymään toimiin vastuuttomien yhtiöiden tähden, esimerkiksi kirjoittamalla sanomalehtiin tai osallistumalla mielenosoituksiin.

”Suomalaiset ovat periaatteellisella tasolla valmiita tekemään vastuullisuutta tukevia kulutuspäätöksiä ja äänestämään jaloillaan. Kynnys näkyvään toimintaan kuten mielenosoittamiseen on kuitenkin korkea”, Aalto sanoo.

Tutkimuksen toteutti Cint verkkokyselynä, johon vastasi 1 034 suomalaista 18-70-vuotiasta henkilöä.