Yleinen työttömyyskassa YTK aloitti tällä viikolla brändikampanjan, jonka viesti kuuluu Eihän sitä koskaan tiedä. Drama Queenin toteuttamassa kampanjassa kuvataan ironisesti absurdeja tilanteita, kuten koirien kansoittama toimisto tai jättiläispupujen valtaama Helsinki.

"YTK uudisti brändinsä isommin viimeksi kolme vuotta sitten. Sen jälkeen olemme tehneet enemmän taktista markkinointia, ja nyt oli taas hyvä aika vahvistaa ja uudistaa brändiä. Tämän vuoden oppi on se, että erittäin monelle ansioturva on tullut hyvin konkreettisesti esiin. Siksi on hyvä asia muistuttaa (kassajäsenyydestä) brändillistenkin näkökulmien kautta”, YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas kertoo.

Lähtökohtaisesti kampanja on suunnattu nuorille kohderyhmille. Kangas jatkaa, että tänä vuonna YTK:hon on jo liittynyt erityisen paljon nuoria, alle 30-vuotiaita.

”Alle 30-vuotiaita on ollut 45 prosenttia kaikista liittyneistä. Olemme todenneet, että heissä on sellaisia, jotka eivät ole olleet ansioturvajärjestelmän piirissä aiemmin. Pelkällä taktisella tekemisellä näitä ihmisiä ei ehkä havahduteta miettimään työttömyysturva-asioita.”

Kangas sanoo, että kampanja muistuttaa siitä, ettei työelämässä kaikki ole omissa käsissä, vaan uhka voi tulla ulkopuolelta. Kuvastolla assosioidaan työelämän absurdiutta.

”Haluamme todellakin absurdilla tavalla muistuttaa ihmisiä siitä, että työelämä on yllättävä paikka. Aivan samoin kuin viime syksynä ei voitu kuvitella, että maaliskuussa hamstrattaisiin vessapaperia tai käytäisiin etäkoulua, tässä kampanjassa jatketaan samalla logiikalla.”

Kampanjan slogan Eihän sitä koskaan tiedä voi kuulostaa tutulta ainakin niiden korvaan, joille YTK-kampanjaa ei ole suunnattu. Se on sattumalta sama kuin Ilta-Sanomien vuosituhannen vaihteessa tehty legendaarinen kampanja, jossa kuvattiin julkkiksia oudoissa ja yllättävissä tilanteissa. Kampanjoiden yhtäläisyyksistä puhuttaessa ei voida silti puhua plagioinnista, sillä YTK:n kampanjaa ovat tehneet kohderyhmänsä ikäiset alle kolmekymppiset kyvyt.

”Kyllähän se on sellainen slogan, joka sopii moneen tilanteeseen”, Kangas toteaa.

YTK on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa noin 490 000 palkansaajaa työttömyyden varalta. Se on jäsenmäärältään Suomen suurin työttömyyskassa. 17. marraskuuta alkanut YTK:n brändikampanja näkyy ja kuuluu digimediassa, somessa, radiossa ja ulkomainonnassa. Kampanjan mainosvideot toteutettiin yhteistyössä tuotantoyhtiö Cocoan kanssa.