Muodin verkkokauppa Zalando lanseeraa uuden kestävämmän muodin yhteismalliston, joka on saatavilla vain Zalandolta.

Uusi ‘Small steps. Big impact. by Zalando.’ -kapselimallisto ohjaa asiakkaita tekemään kestävämpiä muotivalintoja.

Zalando lanseerasi ensimmäisen Small steps. Big impact. by Zalando” -brändiyhteistyön kumppaneidensa kanssa tammikuussa 2020. Uudella mallistollaan Zalando on laajentanut konseptin kattamaan sekä miesten että naisten vaatteet.

Uuden 116 vaatetta kattavan malliston suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana kahdeksan eurooppalaista brändiä: Closed, Designers Remix, Henrik Vibskov, Holzweiler, House of Dagmar, Mother of Pearl, Mykke Hofmann ja Progetto Quid.

Osallistuvat brändit Pohjoismaista, Saksasta, Iso-Britanniasta ja Italiasta valittiin niiden kestävän kehityksen arvojen perusteella.

Brändit haastettiin luomaan yhtenäistä estetiikkaa henkivä mallisto, jonka keskiössä ovat kestävämmin tuotetut materiaalit.

Kestävästä kehityksestä on tullut yksi tärkeimpiä teemoja premium-suunnittelijoille, sanoo Lena-Sophie Roeper, Zalandon Buying Director Premium & Luxury.

”Elämme maailmassa, jossa tietoisuus sosiaalisista ja ympäristötekijöistä lisääntyy jatkuvasti. On tärkeää, että tarjoamme asiakkaillemme näitä vaihtoehtoja tekemättä kompromisseja laadun tai tyylikkyyden suhteen," Roeper toteaa tiedotteessa.

“Tavoitteenamme on inspiroida asiakkaitamme shoppailemaan kestävämmin ja olemme iloisia saadessamme tehdä tämän yhdessä brändien kanssa. Se on todiste yhteistyön voimasta.”

Luomupuuvilla, pehmeä lyocell ja ympäristöystävällisempi triasetaatti ovat läsnä koko malliston läpi. Mallisto on suunniteltu välikausipukeutumista ajatellen. Malliston vaatteet voidaan stailata lämpimämpään tai viileämpään säähän.

Kierrätetyt materiaalit puuvillasta polyesteriin ja villaan vähentävät tuotannon ympäristölle aiheuttamaa rasitusta. Aina kun mahdollista, valmistuksessa on käytetty GOTS, OCS ja GRS -sertifioituja materiaaleja.

Zalandon Pohjoismaiden kaupallisen johtajan David Hejgaardin mukaan yhtiö on editynyt viime vuosina suuresti läpinäkyvyyden lisäämisessä, mikä helpottaa kestävämpien vaatteiden löytämistä.

”Haluamme tehdä kestävämmän muodin shoppailusta helppoa ja mielekästä sekä tarjota inspiraatiota ja tietoa sitä etsiville asiakkaille yhdessä paikassa,” Hejgaard sanoo.

”Small steps. Big impact. by Zalando.” on saatavilla lokakuun 25. päivä alkaen Zalandolla.

Zalando myy vaatteita ja kenkiä 17 Euroopan maahan. Suomen ohella yhtiö operoi muun muassa Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Ranskassa. Zalandolla on tällä hetkellä yli 29 miljoonaa aktiivista asiakasta.

Zalando teki ­vuonna 2018 noin 5,388 ­miljardin euron ­liikevaihdon. Yhtiön liiketulos vuonna 2018 oli 173,4 miljoonaa euroa.