Toimistot

Ville Perttula 31.8.2018 13:07 päivitetty 15.1. 11:06

Zeeland Family vaihtaa nimeään ja nyt yhtiö on Avidly – nimenvaihdon taustalla yhtiön kansainvälistyminen ja uusi strategia

Outi Järvinen
Zeeland Family muuttuu Avidlyksi. Jari Tuovinen jatkaa yhtiön hallituksen puheenjohtajana.

Avidly uskoo, että yhtiön kasvu tulee markkinoinnin automatisaatiosta.

Markkinointiviestintätoimisto Zeeland Familyn uusi nimi on Avidly. Nimenvaihdosta päätettiin tänään järjestetyssä ylimääräisessä yhtiökokouksessa.

Zeeland Family ilmoitti keväällä ostavansa ruotsalaisen Hubspot-markkinointiautomaatiopalveluita tarjoavan WeAreGrowit-nimisen osakeyhtiön.

Tuolloin Zeeland Family kertoi, että ostettavan yhtiön nimeksi vaihdetaan Avidly. Ja nyt emoyhtiö seurasi perässä. Uusi nimi otetaan virallisesti käyttöön kaupparekisteriprosessin jälkeen.

Avidlyn hallituksen puheenjohtaja Jari Tuovinen kertoo M&M:lle, että neljässä eri maassa toimivalle 15 toimiston kokonaisuudelle haluttiin uusi nimi, koska yhtiöllä on edessään uusi alku.

Zeeland Family ilmoitti eilen, että sen toimitusjohtaja Tuomas Airisto jättää yhtiön. Airisto ehti johtaa toimistoa seitsemän vuotta. Hänen seuraajanaan aloittaa vuodenvaihteen jälkeen Jyrki Vaittinen. | Kuva: Zeeland Family

”Avidly on yhteinen nimi uudelle kokonaisuudelle. Uusi nimi on selkeä viesti yhtiön strategian muutoksesta. Lisäksi nimi on kansainvälinen. Olemme nyt Hubspot-integraatioita tekevä yritys, kun taas Zeeland Family mielletään Suomessa puhtaasti markkinointiviestintää tekeväksi yritykseksi.”

Uusi Avidly toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa, mutta yhtiö aikoo laittaa kansainvälistymisvaihteen silmään ja lisää yritysostoja voi olla luvassa. Tuovisen mukaan Euroopan markkina-alue on yhtiölle kiinnostavin. Hubspot-kenttä Suomen ulkopuolella kiinnostaa yhtiötä, Tuovinen toteaa.

”Valtaosa Hubspot-toimijoista on pieniä, joten maailmalla on selkeästi konsolidaatiomahdollisuuksia. Perinteisenä mainostoimistona olisi vaikea kansainvälistyä. Markkinoinnin automaatio kasvaa kyllä luovalle puolelle. Syys-lokakuussa julkistamme yhtiön uuden strategian.”

Hubspot on järjestelmä, joka yhdistää markkinoinnin ja myynnin automaation, verkkosivujen julkaisujärjestelmän ja CRM-järjestelmän. Järjestelmä on käytössä ympäri maailmaa.

Kokouksessa uusittiin myös yhtiön hallitusta. Uusiksi jäseniksi hallitukseen valittiin saudiarabialainen Ayed Mosa Aldhamranin ja norjalainen Avidlyn Norjan-maajohtaja Ingunn Bjørun toimikaudeksi, joka päättyy Zeeland Familyn seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättyessä. Kummatkin uudet jäsenet ovat Avidlyn omistajia.

Lisäksi yhtiökokouksessa esiteltiin suunniteltua rinnakkaislistausta Nasdaq Stockholmin ylläpitämälle First North -markkinapaikalle ja siihen liittyvää osakeantia. Avidly lähtee Tukholman pörssiin likviditeetin ja uusien osakkeenomistajien perässä.

Zeeland Familyn entinen luova johtaja Juuso Enala perusti tänä vuonna Turkuun uuden Hansdotter-nimisen toimiston. | Kuva: Outi Järvinen

”Kun Zeeland Family meni aikoinaan pörssiin, otimme Eirikuvan vanhan pörssipaikan. Emme koskaan markkinointiviestinnän toimijana järjestäneet listautumisantia. Osakkeiden omistajakunnassa ei ole tarpeeksi omistajia aidon likviditeetin muodostumiseen. Ruotsin First North -markkina on erittäin vilkas.”

Zeeland Familyn liikevoitto kutistui tammi-kesäkuussa 352 000 euroon, kun vuotta aiemmin tulosta syntyi 867 000 euroa. Nyt liikevoiton osuus liikevaihdosta jäi 3,6 prosenttiin, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 10,5 prosenttia.

”Kutistuminen johtui uudelleenorganisoitumisesta ja yritysostoista. Me näemme tämän hetkellisenä, kasvuun kuuluvana liikevoiton laskuna. Olemme kuitenkin ohjeistaneet, että teemme selvästi positiivisen tuloksen.”

Huhtikuussa yli puolet Zeeland Familyn Turun-toimiston työntekijöistä irtisanoutui. Samaan aikaan yhtiön luova johtaja Juuso Enala irtisanoutui toimistosta. Myöhemmin hän perusti oman Hansdotter-nimisen toimiston Turkuun.

Hansdotterilta saatujen tietojen mukaan kaiken kaikkiaan 14 Zeeland Familyn työntekijää on siirtynyt Hansdotterin palvelukseen. Hansdotterin mukaan myös asiakkuuksia on siirtynyt työntekijöiden mukana.

”Onhan tällä jonkinlainen vaikutus ollut alkuvuoden lukuihin. En tiedä, mitä asiakkuuksia Juuso Enalan toimistossa nyt on. Mutta kun Turussa oli luonnollista poistumaa, vaikuttaa se myyntikatteeseen. Eivät Turun tapahtumat kuitenkaan selitä alkuvuoden lukuja. Totta kai se on osatekijä, mutta yllättävän pieni vaikutus sillä oli”, Tuovinen toteaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö