Coca-Cola oli viikon 45 mainostetuimpia tuotteita. MediaComin Huomatuin mainonta -tutkimuksessa Cokiksen mainonta nousi toiseksi huomatuimmaksi.

- Tutkimuksessa paljon mainintoja saanut mainonta ei aina ole sellaista, jota on nähty eniten. Muistaminen kertoo mainonnan volyymin lisäksi brändin, tuotteen ja itse mainonnan vetovoimasta, Mediacomin toimitusjohtaja Bengt Lindström sanoo.

Ikimuistoista mainontaa tehnyt brändi saattaa saada paljon mainintoja, vaikka mainonnan volyymi olisikin alhainen.

Toisaalta lista elää mainonnan rytmin mukaan. Kymmenen kärkeen nousee paljon mainostettuja brändejä.

Paneeli muistelee

Mediacom tekee tutkimuksen nettipaneelilla. Paneeliin kuuluu 20 000 henkeä. Asuinpaikan, sukupuolen ja iän mukaan rakennettu otos edustaa Suomen kansaa. Vastaajat ovat 15-44-vuotiaita. Ikähaarukka rajautuu 44 vuoteen siksi, että netin käyttö on tässä ryhmässä luonnollista.

- Tulemme nostamaan yläikärajaa lähiaikoina, Lindström lupaa.

Kukin paneelin jäsen osallistuu kyselyihin vain muutaman kerran vuodessa. Paneelin vaihtuvuus on noin 20 prosenttia vuodessa.

- Kiinnitämme laaatuun paljon huomiota. Esimerkiksi jos vastaaja menee kyselyn läpi liian nopeasti, vastauksia ei oteta huomioon. Samalla koko kyselyn vaatima aika on aina rajattu vain muutamaan minuuttiin, Lindström kertoo.

Sukupuolissa eroja

Viikon 45 tuloksissa näkyy selvästi Coca-Colan nousu huomatuimmaksi mainostajaksi. Zeron kampanja on kolayhtiön suurimpia lanseerauksia vuosiin.

Coca-Colan kampanjan vahvuudesta kertoo sekin, että Cokis sai ensisijaisia mainintoja, josta ammattislangissa käytetään termiä top of mind, enemmän kuin Sonera. Kampanja oli rakennettu puhuttelemaan miehiä. Tässä onnistuttiin. Miehiä useampi nainen mainitsi Coca-Colan, mutta miehiltä Cokis sai selvästi enemmän ensisijaisia mainintoja.

- Miesten ja naisten väliset erot näkyvät selvästi. Naisilla top kymppiin nousevat helposti elintarvikkeet ja miehillä autot, Lindström sanoo.

Ja kas, viikolla 45 miesten listalla sijoja 8 - 10 pitävät Ford, Volvo ja Toyota. Ford ja Volvo ovat näkyneet ennen kaikkea printissä. Naiset sen sijaan huomasivat hyvin Citymarketin mainonnan.

Huomatuimpien Top 10:stä neljä on teleoperaattoreita.

- Tämä on osittain perua ajalta, jolloin operaattorit mainostivat aivan hulluna, sanoo Lindström.

Maksu-tv kiinnostaa

Huomatuin mainonta -tutkimuksen ohella Mediacom kysyy vastaajilta myös erillisen kysymyksen. Viikolla 45 kysymys oli: "Onko talouteenne suunniteltu maksullisen tv-kanavan / kanavien hankintaa?".

Liki neljännes vastasi myöntävästi. Ensi silmäyksellä luku vaikuttaa korkealta. Mikäli kaikki toteuttaisivat aikeensa, maksukanavia tilattaisiin lähivuosina liki 700 000 kotitalouteen. Aikeita ovat nostattaneet Canal+, Canal Digital, MTV3, Viasat sekä kaapelioperaattorit hurjalla mainonnallaan.

Nyt mainostajilla on tilaisuus muuttaa aikeet teoiksi.