Kommentti

Mirva Heiskanen 16.5. 10:27

Älysormus lensi julkkisten kyydissä maailmalle – mihin tarvitaan enää muuta markkinointia?

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen on Talouselämän ja Markkinointi & Mainonnan vt. päätoimittaja.

Oura on loistoesimerkki siitä, miten tuntematon startup-yhtiö voi nykyisin päästä miljoonamarkkinoille pienillä markkinointipanostuksilla – mutta miten käy, kun kilpailijoita tulee lisää?

Prinssi Harry, fitnesskirjailija Ben Greenfield  ja ”Paleo Mom” -nimellä bloggaava tohtori Sarah Ballantyne. Siinä älysormus Ouran tärkeitä markkinointikanavia.

Pienen oululaisyrityksen kehittämä sormus mittaa muun muassa unen laatua, kehon palautumista sekä sykettä. Sormuksen myynti lähti lentoon viime syksynä, kun Prinssi Harry esiintyi sormus sormessaan. Kauppalehdessä yhtiön innovaatiojohtaja Petteri Lahtela ennustaa vasta viisivuotiaan yhtiön tämän vuoden liikevaihdon yltävän yli 20 miljoonaan euroon, viime vuonna liikevaihto oli 7,7 miljoonaa. 70 henkeä työllistävä yhtiö on yhä tappiollinen.

Oura on loistoesimerkki siitä, miten pieni ja tuntematon startup-yhtiö voi nykyisin päästä miljoonamarkkinoille hyvin pienillä markkinointipanostuksilla, sosiaalisen median ja julkkiskäyttäjien avulla.

Harry-kuvien jälkeen yhtiön nettisivujen kävijämäärä kymmenkertaistui. Tutkimusyhtiön Ouralle tekemän analyysin mukaan yhtä suuri kansainvälinen näkyvyys olisi ostettuna maksanut noin 8,5 miljoonaa euroa. Etua on ollut siitäkin, että monet Ouran rahoittajat ovat julkkiksia: tietokoneyhtiö Dellin perustaja Michael Dell, Youtuben perustajiin kuuluva Steve Chen, pyöräilijä Lance Armstrong ja näyttelijä Will Smith.

Tällä hetkellä yhtiö painii tuotannollisten ongelmien kanssa: tilauksia on niin paljon, että sormuksen toimitusaika tilaajalle on liian pitkä, yhdeksän viikkoa. Yrittäjien aika menee tuotantolinjojen rakentamiseen ja kasvun hallintaan.

Markkinointi on hoitunut melkein itsestään, kun sen perustana on haluttava tuote. Jonkin verran yhtiö on jo panostanut kohdennettuun markkinointiin niille, jotka ovat vierailleet yhtiön verkkokaupassa sekä yhteistyöhön bloggaajien kanssa.

Jossain vaiheessa Ouran yrittäjien on kuitenkin otettava vahvempi ote myös muista markkinoinnin kanavista ja keinoista, viimeistään sitten kun samoille apajille tulee lisää kovia kilpailijoita. Nyt markkinoilla on jo amerikkalainen Motiv, joka on yhtä tyylikäs, mutta ei teknisesti yhtä monipuolinen kuin Oura. Tekniikan kehitystä ja kilpailijoiden etenemistä on mahdoton hallita, mutta omaan brändiin voi vaikuttaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö