Kommentti

Sanna Pekkonen 16.3. 11:46

Amazon voi opettaa suomalaiset tavoille – alkaako ruoan verkkokauppa vihdoin kiinnostaa?

Sanna Pekkonen on M&M:n ja Kauppalehden toimittaja.

Verkkokaupan markkinat jaetaan Suomessa uudestaan, jos odotukset Amazonin tulosta Pohjoismaihin toteutuvat. Verkkokauppajätti voi avata suomalaisille myös helpomman tien kansainvälisille markkinoille ja opettaa suomalaiset uusien palvelujen käyttäjiksi.

Tällä viikolla ruotsalainen Di Digital kertoi, että verkkokaupan asiantuntijoiden mukaan Amazon palkkaa Ruotsissa parhaillaan työntekijöitä ja valmistelee toiminnan aloittamista Ruotsissa ennen kesää. Näiden lähteiden mukaan myös Suomi kuuluisi samaan kauppa-alueeseen. Amazon ei ole vahvistanut asiaa.

Jättiläismäinen kilpailija Yhdysvalloista ei ole bambin askeliaan ottavalle suomalaiselle verkkokaupalle välttämättä tervetullut uutinen. Maailmalla tunnetutkin suomalaisbrändit ovat saaneet kankeasti oman kansainvälisen verkkokaupan käyntiin. Kaikki suomalaisyritykset eivät ole vielä saaneet verkkokauppaansa mobiiliinkaan.

Tilannetta kuvaavat myös Googlen maajohtajan Antti Järvisen kommentit. Hän kertoi M&M:ssä (5/2018), että Suomessa Googlen maksetuista mainosklikkauksista yli 80 prosenttia menee muodin ja pukeutumisen kategoriassa ulkomaille. Myös urheilukaupassa, kodin- ja puutarhatarvikkeissa sekä elektroniikkakaupassa ulkomaille valuu yli 50 prosenttia klikeistä.

Kaikille suomalaisbrändeille Amazonin tulo ei kuitenkaan ole välttämättä niin huono juttu.

Markkinointitoimisto Retimen liiketoimintajohtaja Pasi Bruun arvioi Kauppalehden haastattelussa tällä viikolla, että Amazon voi avata suomalaisyrityksille helpomman tien maailmalle. Jos tuotteet saadaan kansainväliselle markkinapaikalle, säästyvät oman verkkokaupan investointeihin laitettavat rahat.

Retime luotsaa yrityksiä Amazoniin, joten sen intresseissä on tietysti houkutella mahdollisimman moni hakemaan konsultointia asiasta.

Amazoniin pääseminen ei ole varma tie onneen, vaan verkkokauppajätin tavarameressä esille pääseminen vaatii satsauksia markkinointiin.

Amazon voi myös opettaa suomalaiset tilaamaan ruokaa verkosta. Amazon on aloittanut ruoan verkkokaupan jo monissa Keski-Euroopan maissa, joten Pohjoismaissakin sen lanseeraus voidaan tulevaisuudessa nähdä.

Suomessa ruoan verkkokauppaa on herätelty, mutta toistaiseksi kehitys on ollut hidasta. Tutkimusyhtiö Nielsenin mukaan Suomessa ruoan verkkokauppa on nyt samaa kokoa kuin se oli Ruotsissa vuonna 2009. Koko päivittäistavarakaupasta verkkokaupan osuus on Kaupan liiton mukaan puoli prosenttia.

Amazonin muskeleilla suomalaisetkin voitaisiin saada innostumaan ruoan tilaamisesta verkosta. Hetkellisesti esimerkiksi kova hintakilpailu voisi romahduttaa nyt meneillään olevien projektien kannattavuuden, mutta pitkällä aikavälillä suomalaiset voisivat oppia hyödyntämään palveluja nykyistä paremmin – myös suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö