Kommentti

Ville Perttula 15.2. 11:25 päivitetty 15.2. 11:53

Aseaktivisti Chuck Norris kelpaa Hesburgerin mainoskasvoksi, vaikka ravintolaketju vannoo eettisen mainonnan nimeen

Outi Järvinen

NRA:n puolesta kampanjoinut Chuck Norris mainostaa Hesburgerin sovellusta.

Hesburger kertoi viime viikolla, että näyttelijä ja elävä meemi Chuck Norris on pikaruokaketjun uuden kampanjan mainoskasvo.

Norris markkinoi Hesburgerin puhelinsovellusta keväällä elokuvateattereissa, televisiossa ja Hesburgerin sosiaalisen median kanavissa pyörivissä mainoksissa. Idea Chuck Norrisin kutsumisesta mainoskasvoksi tuli Hesburgerin markkinointikumppani SFB Agencylta.

Hesburgerin lisäksi Donald Trumpin kannattajana tunnettu Norris on antanut kasvonsa aseaktivismille Yhdysvalloissa.

Norris tunnetaan erityisesti National Rifle Associationin (NRA) eli Kansallisen kivääriyhdistyksen äänekkäänä kannattajana. NRA puolustaa Yhdysvalloissa aseenkanto-oikeuksia. Vaikutusvaltainen yhdistys vastustaa aseiden kanto-oikeuksien rajoituksia.

Norris on esimerkiksi esiintynyt esimerkiksi NRA:n Trigger the vote -kampanjan mainoksissa vuonna 2014. Kampanjan mainosvideolla Norris luettelee syitä, miksi aseiden omistajien kannattaa rekisteröityä äänestäjiksi.

”Äänestä, koska minä käsken”, Norris kommentoi huumorisävytteisessä videossa.

Aseet ovat ongelma Yhdysvalloissa. Centers for Disease Control and Prevention -järjestön mukaan vuonna 2016 Yhdysvalloissa kuoli 38 000 ihmistä aseisiin liittyvissä välikohtauksissa. Kuolemien määrä kasvoi 4 000 kuolemalla vuodesta 2015. Gun Violence Archiven mukaan Yhdysvalloissa oli viime vuonna lokakuun alkuun mennessä ollut 307 joukkoampumista.

Tuorein uutinen on eiliseltä. Floridan kouluampuminen vaati 17 ihmisen hengen. Kyseessä oli 18:s koulussa tapahtunut ammuskelu Yhdysvalloissa tänä vuonna.

Vaikka Yhdysvaltojen aseongelma ei välttämättä kosketa suomalaisten arkea, Norrisin valinta turkulaisen hampurilaisketjun mainoskasvoksi herättää kysymyksiä valinnan eettisyydestä. Etenkin koska Hesburger kertoo verkkosivuillaan noudattavansa eettisiä toimintatapoja markkinoinnissaan.

Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos kommentoi M&M:lle sähköpostitse, että Norris on valikoitunut kampanjaan näyttelijäbrändinsä perusteella. Santoksen mukaan useimmat tuntevat Norrisin toimintaelokuvista ja nuorempi sukupolvi hauskoista meemeistä. Santos kertoo, että Hesburger noudattaa markkinoinnin eettisiä ohjeita.

Lisäys: 15.2.2018 klo 11:31 Hesburgerin kommentti lisätty.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö