Kommentti

Anna-Kaisa Urpelainen 9.8. 13:02 päivitetty 9.8. 13:34

"Asiakkaita on petetty!!!" – Erikoismuumimukista repesi someraivo, mutta brändiä se tuskin huojuttaa

Lauri Olander

Arabian erikoismuumimuki nostatti ihmisissä hurmiota, mutta verkkokaupan hetkellinen kaatuminen nosti karvaan maun asiakkaiden suuhun.

Torstain aamuaurinko nousi varhain ja paljasti jälleen jonoissa seisovat suomalaiset.

Muumimyymälöihin, Iittalan myymälöihin ja erilaisiin pop-up-myyntipisteisiin kerääntyi innokkaita muumimukin metsästäjiä tänä erityisenä päivänä, kun uusi muumimuki tuli myyntiin.  

Fiskarsin Arabia-brändi lanseerasi siis torstaina erikoismuumimukin, joka on myynnissä vain yhden päivän ajan. Tempaus ajoitettiin Tove Janssonin syntymäpäiväksi, ja se keräsi valtavasti mielenkiintoa mediassa sekä kansalaisissa.

Ihmisiä kerääntyi mukijonoihin jo yöllä, etenkin paikkoihin, joissa myynti aloitettiin heti kellon lyödessä keskiyötä.

Erikoismukia oli saatavilla vain rajoitettu erä, mikä lisäsi kiihkeyttä asian ympärillä. Vain yksi päivä aikaa ja rajoitettu erä, pakko saada!

Iittalan kannaltahan tämä on loistavaa näkyvyyttä. Hirveä lauma ihmisiä haluaa juuri tämän mukin itselleen.

Tosin pieni särö siihenkin näkyvyyteen iski.

Kaikki eivät mukijonoihin päässeet tai halunneet, mutta mukinhimo oli kova. Onneksi oli nettikauppa käytettävissä.

Muumin päivä -erikoismukia myytiin arabiastore.fi-verkkokaupassa, joka valitettavasti vain otti ja kaatui suurimman ostovimman keskellä.

Kaikilla ei ollut mahdollisuutta päästä fyysisesti jonottamaan mukeja, joten verkkokauppa oli heille kanava saada muki järkevään 29,90 euron hintaan.

Koska onhan mukia yhä saatavilla verkon erilaisissa huutokaupoissa. Huomattavasti korkeampaan hintaan.

Asiakkaita verkkokaupan hetkellinen kaatuminen ei naurattanut:

”Asiakkaita on petetty!!! Haetaan toimituskuluja pyöri näytöllä niin kauan, että mukit olivat loppu.”

”Kyllä oli huono asiakaskokemus. Jatkossa jää kyllä mukit ostamatta.”

”Miten ihmeessä vuonna 2018 ei saada nettikauppaa pelittämään kunnolla? Hyvällä asialla tehdään taas valtavasti paha mieltä.”

”Kun ei vaan onnistunu… Maaseudulla asuville verkkokauppaostot ovat usein ainoa mahdollisuus. Paska maku jäi suuhun.”

Muumimukien brändi tuntuu horjumattomalta, mutta ”paska maku jäi suuhun” -kommentit eivät mairittele hyvästä mielestä ja iloisesta muumifanituksesta ammentavaa brändiä.

Fiskarsin PR- ja viestintäpäällikkö Noora Hostikka pahoittelee verkkokaupan kaatumista, ja vakuuttaa, että kyseessä oli vain hetkellinen katko.

Kauppa saatiin nostettua pian takaisin pystyyn ja mukit myytiin sielläkin loppuun tunneissa.

Mikä näissä mukeissa oikein vetää ihmisiä puoleensa?

Ainakin somessa purkautuva raivo kertoo jo liki kultinomaisesta suhtautumisesta muumimukeihin.

Jotain mukeissa tosiaan taitaa olla, sillä niitä myydään edelleen nettihuutokaupoissa, joissa osa myyjistä on pokkana hilannut pyyntihinnan pahimmillaan satoihin euroihin ja se yli.

Tätä tuoreintakin erikoismukia löytyy roppakaupalla Tori.fi:stä, Huuto.netistä ja luultavasti monesta muustakin huutokaupasta. Eikä niissä mukin hinta todellakaan lähde vajaasta 30 eurosta.

Harmistuneista asiakaskommenteista huolimatta muumimukikultti kestää, ja jatkossa näemme taas uusia erikoismukia, rajoitettuja eriä ja pitkiä jonoja.

Ja onhan verkkokaupan kaatumisesta ja sen harmituksesta uutisoiminen jälleen lisää näkyvyyttä Arabian muumimukeille.

Se luo myös ajatusta siitä, että mukit ovat vähän ehkä saavuttamattomia ja siten niitä halutaan taas entistä enemmän.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö