Kommentti

Matti Kankare 27.9.2018 10:53

Autotehdas sai täyden faceliftin – nyt se pitää tehdä Uudellekaupungille

Outi Järvinen
Matti Kankare on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Kaupungin päättäjiltä vaaditaan nyt rohkeutta ja ennen kaikkea uskoa autotehtaaseen.

Suomen suurimman tehtaan eli Uudenkaupungin autotehtaan omistava Valmet Automotive uudisti brändinsä täydellisesti. Yrityksellä on nyt uusi logo, visuaalinen ilme, tunnuslause ja markkinointiviestinnän linja.

“The fast lane to future vehicles” on varmasti punnittu, harkittu ja sähäkkä iskulause, joka henkii Valmet Automotiven muutosta autojen sopimusvalmistajasta täyden palvelun autojen kokonaistoimittajaksi.

Täydellinen facelift, kuten käytännön työn asiassa tehnyt markkinointiviestintätoimisto Briiffi kertoo uudessa julkaisussaan.

Ydinkysymys on, riittääkö vain autotehtaan brändin uusiminen, kun Suomen ainoa henkilöautotehdas yrittää houkutella koko ajan kymmeniä ja satoja ihmisiä töihin pieneen Uuteenkaupunkiin.

Vastaus on, että ei riitä. Autotehtaan brändin uusimisen ohessa koko Uusikaupunki pitää brändätä uusiksi.

Unelias länsirannikon pikkukaupunki tarvitsisi sitä samaa sähköiskua kuin autotehdas, jotta kaupunki houkuttelisi autotehtaan tarvitsemia huippuosaaja ja sähköiseen liikenteen liittyvää insinöörivoimaa kaupunkiin.

Yli 1 300 ihmistä sukkuloi parhaillaan kuutena päivänä viikossa kolmivuorotyöhön Uudenkaupungin autotehtaalle 50–100 kilometrin päästä.

Sukkulointi vähentää yritykseen sitoutumista, mutta sitoutumista autotehdas juuri tarvitsee. Ihmiset eivät sitoudu, koska eivät uskalla tai eivät asuntopulan tai riittämättömien palvelujen vuoksi pysty tai halua muuttaa Uuteenkaupunkiin.

Autotehdas tarjoaa varmasti sähäkkää työtä ja toimeentuloa, mutta työ ei ole koko elämä.

Uudenkaupungin päättäjien olisi syytä herätä viimein tosissaan tähän ongelmaan. Pelkästään se on iso ongelma, että sijoittajat eivät olekaan rakentaneet uusia asuntoja siinä tahdissa kaupunkiin, kuin vielä pari vuotta sitten puhuttiin. Kaupungin päättäjiltä vaaditaan nyt rohkeutta ja ennen kaikkea uskoa autotehtaaseen.

Työpaikkasukkulointi ei lisää Uudenkaupungin väkilukua eikä palveluja. 

Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald tokaisi Talouselämän haastattelussa osuvasti, että autoja rakentavat ihmiset. Laatu syntyy näiden ihmisten työpanoksesta. Uudet ideat ja innovaatiot syntyvät siitä, että ihmiset kohtaavat, puhuvat ja kehittävät asioita.

Tämä kaikki vaatii sitä, että ihmiset juurtuvat kaupunkiin. Ihmiset tekevät kaupungista kaupungin. Uudenkaupungin kehitykselle täydellinen facelift on välttämättömyys.

Ensin kaupunki on saatava reippaaseen kasvuun, palvelut seuraavat perässä, kun asukaspohja on riittävä. Tähän hyvän kierteeseen kaupungin on itse annettava reipas alkupanos, vaikka 1990-luvun lama näyttää edelleen lamauttavan päättäjiä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö