Kommentti

Emilia Kullas 2.5. 11:25

Auttakaa! Digihöttöön hukkuvan markkinoinnin ostajan suusta pääsi hätähuuto

Emilia Kullas on Markkinointi & Mainonnan ja Talouselämän päätoimittaja.

Markkinoinnin ostajat haluavat ennen kaikkea selkeitä toimintaohjeita, kirjoittaa Talouselämän ja Markkinoinnin & Mainonnan päätoimittaja Emilia Kullas.

Mitä markkinoinnin ostajat haluavat ostaa? Kopla Helsinki/Marketing Clinic tutkivat tätä Fonectan laskuun.

Tulos on itsestään selvä, tietysti, mutta myös – hellyttävä.

Tutkimus kertoo, että digitaalisen markkinoinnin tärkein trendi on asiakasymmärrykseen pohjautuva kohdennettu markkinointi. Suomeksi: ymmärrä, ketä yritän tavoittaa ja kerro, miten osun juuri heihin.

Tutkimuksen otos (147 markkinointipäättäjää) ei ole suuren suuri, mutta muutos edelliseen, vuonna 2015 tehtyyn tutkimukseen, on selvä. Yhä useampi markkinointia työkseen ostava tuntee hukkuvansa hyllyvään suohon oman työnsä kanssa.

Markkinoinnin ostajat haluavat apua, juuri heidän ongelmiinsa. He haluavat apua järkevällä hinnalla. Ennen kaikkea, he haluavat SELKEITÄ TOIMINTAOHJEITA.

Pitäisi markkinoida asiaa X. Ostaja tietää (toivottavasti), mitä hän haluaa sanoa. Hänellä usein on käsitys, kenelle hän haluaisi saada viestinsä perille. Sitten tarvitaan keinot tavoittaa tuo yleisö ja keinot mitata tuloksia.

Sitten tuleekin vaikeampaa. Keneltä ostaja ostaa ja mitä?

Tarjolla on: mainostoimistoja, mediatoimistoja, viestintätoimistoja, vaikuttajatoimistoja, asiakasymmärrystä ja -tutkimusta tekeviä toimistoja, digitoimistoja, sisältömarkkinointitoimistoja, tapahtumamarkkinointitoimistoja, promootiotoimistoja, markkinointiteknologiaa myyviä toimistoja, liikkeenjohdon konsultteja jotka myyvät markkinointia, design- ja palvelumuotoilutoimistoja, tuotanto-, painotyö- ja filmitoimistoja.

Listahan ei ole millään muotoa kattava. Siitä puuttuu varmasti vielä kymmenkunta erikoistunutta markkinoinnin alatoimialaa, jotka ovat ostajalle olennaisia. (Mitkä puuttuivat? Kerro!)

Yritykset vaihtelevat monikansallisista konsulttijäteistä (kuten Accenture) pieniin erikoistuneihin ninjoihin (vaikka Someco). Kaikki tekevät digiä ja somea ja kohdennettua ja jokaisella on valmiina strateginen asiakaslähtöinen tiekartta juuri sinulle.

Rahalla saa kaikenlaista, myös selkeitä toimintaohjeita. Silti tunnen suurta sympatiaa markkinoinnin ostajaa kohtaan, edusti hän sitten pientä tai suurta budjettia. Kimurantiksi on mennyt ostajan maailma.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö