Kommentti

Matti Virtanen 23.5. 10:22

Brändioppia Siperiasta – Gazprom on amerikkalaisille kova vastus, josta löytyy tarkasti tutkimalla myös pieniä heikkouksia

Karoliina Paavilainen
Matti Virtanen

Siperia opettaa.

Kaasuputkiyhtiö Nord Stream 2 lennätti tällä viikolla Pohjois-Venäjän Yamalin kaasukentille joukon ulkomaisia toimittajia ja sidosryhmien edustajia, sijoittajia ja analyytikkoja. Pääsimme näkemään, mihin nyky-Venäjän vauraus suurelta osin perustuu: metaanin poraukseen tiettömältä tundralta.

Lobbausmatka, tietysti. Eettisesti puhdassieluinen journalisti tai julkaisu olisi kieltäytynyt osallistumasta, mutta paatunut ja aina utelias Alma Talent kiitti kutsusta. Matkareportaasin voitte lukea ensi viikon Talouselämästä.

Sattumalta juuri matkan aikana USA:n energiaministeri Rick Perry uhkaili taas Nord Stream 2 -kaasuputkihankkeeseen osallistuvia länsieurooppalaisia rahoittajia talouspakotteilla, jos ne eivät vetäydy hankkeesta. Uhkausten kohteeksi päätyneet energiajätit Shell, Uniper, Engie, OMV ja Wintershall DEA eivät kuitenkaan perääntyneet piiruakaan, vaan vakuuttivat jatkavansa putkihankkeessa.

Donald Trumpin hallinto Washingtonissa ei näytä ymmärtävän, kenen kanssa se on tekemisissä. Nord Stream 2:n omistaja ja Yamalin-matkan varsinainen isäntä oli Gazprom, Venäjän valtion kaasuyhtiö, Venäjän suurin teollisuusyritys ja hallinnon kruununjalokivi. Työntekijöitä sillä on 470 000 kaikkiaan 35:ssä maassa, ja yhtiön pörssiarvo on noin 60 miljardia euroa. Venäjän valtion omistusosuus Gazpromista on viime vuosina ollut 50,232 prosenttia.

Gazpromilla on satoja tytäryhtiöitä, joista tärkeimpiä ovat Venäjän kolmanneksi suurin pankki Gazprombank ja sen edelleen omistama mediayhtiö Gazprom Media, joka omistaa televisio- ja radiokanavia, lehtiä ja verkkosivustoja. Gazpromilla on oma lentoyhtiö, jonka nimi on tietysti Gazprom Avia. Hieman sekaannusta herättää, että kaasuyhtiö omistaa myös Venäjän kolmanneksi suurimman öljy-yhtiön Gazprom Neftin.

Gazprom ja sen siniharmaat väri näkyvät kaikkialla. Yhtiön lievästi retrohenkinen logo on nyky-Venäjän tunnetuimpia symboleja: ison latinalaisen G-kirjaimen jalustalla palaa kaasuliekki, ja G:n vieressä lukee selkeillä tikkukirjaimilla Газпром.

Bränditietoinen yhtiö sponsoroi tietysti jalkapalloa. Yhtiö omistaa Venäjän liigassa pelaavan Pietarin Zenitin ja sponsoroi Saksan ykkösliigassa pelaavaa Gelsenkirchenin Schalkea sekä Serbiassa Belgradin perinneseuraa Punaista tähteä. Kaiken lisäksi yhtiö tukee Euroopan jalkapalloliittojen keskusjärjestön UEFA:n Mestareiden liigaa. Isot brändit hakeutuvat toistensa seuraan kuin julkkikset Hollywoodissa. Gazpromin rinnalla Mestareiden liigaa tukevat myös Heineken, Nissan, PepsiCo, Mastercard ja Santander.

Yhtiö pitää huolen työntekijöistään ja vieraistaan kuin vanhan ajan patruuna. Gazprom Avia tarjoaa matkustajille kolmen tunnin lennolla kolmen ruokalajin aterian: seitsemän sortin alkupalat eli zakuskat, lämpimän aterian sekä jälkiruuan. Tarjoilu aloitetaan jakamalla kaikille pöytäliinat. Alkoholia sen sijaan on turha toivoa – Gazpromin hommissa ei ryypätä.

Istuintaskusta löytyy Gazprom-tohvelit, joissa voi lepuutella varpaitaan lennon aikana. Kaikki saavat myös kaasutyöläisen Gazprom Avia -beauty boxin, joka sisältää kamman, partahöylän ja -vaahdon, kolme erilaista kosteuspyyhettä, hammasharjan ja -tahnan, kenkälusikan, korvatulpat, saippuan ja silmälaput.

Gazpromin osingot tuovat Venäjän valtion kassaan yli miljardi euroa vuodessa, eikä loppua ole ihan pian näkyvissä. Tunnetut kaasuvarat riittävät ainakin 2030-luvulle, ja lisää löytyy koko ajan. Pari viikkoa sitten Gazprom ilmoitti osingon nostosta ja uusien kaasukenttien löytymisestä, mikä nosti yhtiön pörssikurssia yli 20 prosenttia.

Financial Timesin haastattelemien analyytikoiden mukaan osingon korotus oli merkki yhtiön hyvästä hallinnosta. Kaasukauppa kannattaa, ja amerikkalaiset haluavat aivan ilmeisesti päästä jaolle oman nesteytetyn maakaasunsa kanssa.

Perillä kohteessa Gazpromin oman televisiokanavan toimittaja ja kuvaaja haastattelivat ulkomaisia vieraita. Kiitos vieraanvaraisuudesta. Kiireessä unohtui sanoa, että Venäjä ei saisi käyttää kaasunmyynnistä saamiaan tuloja Ukrainan sodan lietsomiseen ja Krimin miehitykseen. Mutta ei kai se ole yhtiön vika, jos omistaja käyttäytyy holtittomasti.

Yksi kauneusvirhe on vielä mainittava. Gazprom Avian Boeing 737-700-koneiden oksennuspussit olivat tavallisia valkoisia paperipusseja, ilman omistajan logoa! Ei mitään keräilyarvoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö