Kommentti

Jani Niipola 21.5. 11:19 päivitetty 21.5. 13:07

Ei haukku haavaa tee, se tekee somekampanjan

Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö.

Koira vaikuttajana on merkki siitä, miten suhtaudumme tässä ajassa vaikuttajamarkkinointiin, kirjoittaa uutispäällikkö Jani Niipola.

The New Yorkerin kuuluisassa sarjakuvassa koira istuu kirjoituspöydän edessä, tietokoneen ääressä ja tokaisee maassa istuvalle koirakaverilleen:

"Internetissä kukaan ei tiedä, että olet koira."

Olisipa tuo edelleen totta. Nykyään somekoiria on paljon ja kaikki tietävät sen. Yritän olla ajattelematta, että ihmisten lailla sosiaalisessa mediassa päivittävä ja jutteleva eläin ei olisi merkki lähestyvästä maailmanlopusta, mutta vaikeaa se on. Koska haukku ei tee haavaa, lienee paikallaan pohdiskella muutaman koiran tekemisiä.

Seppo-koira on yksi suomalaisen sosiaalisen median suosituimmista koirista. Seppo on shetlanninlammaskoira, jolla on Twitterissä 18 600 seuraajaa. Sepon tyypillinen twiitti käsittelee sitä, miten kivaa hänellä on. Esimerkiksi eilen maanantaina maailmalle annettu twiitti, "Oon vallannut koko sängyn ja tänne on ihan turha koittaa tulla ennen kuin on leikkinyt mun kaa! Leikkijänä mun vahvuuksia on muriseminen, pyöriminen ja hepulikohtaukset. Jos jotain heikkouksia täytyy hakea, niin usein nukahdan kesken leikin", on saanut yli 1100 tykkäystä.

Twitter-bion mukaan Seppo-koira on ollut Suomen Kuvalehden kannessa, se on viestintätoimiston osakas ja on kirjoittanut kirjan Hyvän mielen konsultti. Suora lainaus kirjan kuvauksesta: "Seppo - Hyvän mielen konsultti kertoo koiran elämästä: ulkoilusta, leikkimisestä, uimisesta ja omien pierujen pelkäämisestä.”

Arnold-koira puolestaan haluaisi olla kuin Seppo. Arnoldilla on vasta 15 700 seuraajaa Instagramissa, mikä sekin on todella hyvin. Toisaalta, Arnold on juuri toukokuun alussa kiinnitetty Spriten brändilähettilääksi kolmen muun (kaikki ihmisiä) kanssa, joten varmasti hänestäkin kuulemme lisää ja suosio vain kasvaa. Yhteistä Arnoldilla ja Sepolla on paitsi se, että he ovat koiria somessa myös se, että heidän omistajansa tykkäävät kertoa julkisuudessa koiriensa vatsavaivoista. Seppo pelkää omia pierujaan, mutta Arnold-staffi ei. "Koiruus on ihan parasta! Nukkumisen ja syömisen lisäksi voin vaan paukutella menemään", Arnold kertoo Spriten tiedotteessa.

2-vuotias staffordshirenbullterrieri Arnold valittiin yhdeksi uusista Spriten brändilähettiläistä Suomessa. Kuvakaappaus Arnoldin omalta esittelyvideolta. | Kuva: Suomen Coca-Cola

 

Koira vaikuttajana on myös merkki siitä, miten suhtaudumme tässä ajassa vaikuttajamarkkinointiin. Moni asiaan vihkiytymätön pitää vaikuttajan työtä helppona, vaikuttajat itse rankkana ja Sprite lisää limua myllyyn ja palkkaa vaikuttajaksi 2-vuotiaan koiran.

Nyt seuraa lista koirista, jotka on helpompi hyväksyä somessa kuin omistajiensa aforismeja jakavat tai amerikkalaista virvoitusjuomaa nauttivat: Snoop, Karri ja Topi The Dog.

Viimeisin on esimerkki siitä, miten hahmo ja mainostajien intressit kohtaavat ja omistajan tekemät päivitykset ovat jollain tapaa perusteltavissa aikuisille ihmisille. Topi (115 000 seuraajaa Instagramissa) on menestyneen lemmikkikauppaketju Mustin ja Mirrin "laadunvalvoja" ja koiranruokamerkin brändilähettiläs. Hänen omistajansa ei tiettävästi myöskään ole postannut Topin ilmavaivoista mitään Instagramiin, mistä pisteet koko sometiimille.

Somekoirien suosio sen kuin kasvaa. Kun Seppo tai Arnold pian ohittavat 20 000 seuraajan rajan Twitterissä tai Instagramissa, The New Yorkerin pilapiirros ansaitsee päivitykseen. Internetissä kukaan ei tiedä, että et ole koira.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö