Kommentti

Laura Kukkonen 12.2. 11:18 päivitetty 12.2. 16:04

Elisa ei saa markkinoida Ennin voitolla – menestyksen hyödyt pedattiin jo kauan ennen olympialaisia

Outi Järvinen
Laura Kukkonen on Talouselämän ja M&M-lehden toimittaja.

Karanteeni supistaa sponsoreiden näkyvyyden minimiin olympialaisten aikana. Sponsoroinnin arvo on ladattu urheilijoihin jo ennalta ja työtä jatkaa media.

Lumilautailija Enni Rukajärvi uhmasi tuuliolosuhteita ja nappasi olympiapronssia Suomen aikaa maanantain vastaisena yönä käydyssä naisten slopestylen loppukilpailussa.

Rukajärvelle varmasti satelee juuri nyt onnitteluita, mutta sponsorit ovat julkisuudessa hissun kissun. Hänen pääsponsorinsa Elisan viestintäjohtaja Katiye Vuorela kertoo, että olympialaisten aikaan muut kuin kisojen omat sponsorit eivät saa tehdä olympiaurheilijoihin liittyviä markkinointitoimenpiteitä.

"Emme voi heti huomioida Ennin mitalia olympiakaranteenin vuoksi. Emme voi onnitella häntä somessa ja hän ei saa mainita meitä omissa päivityksissään", Vuorela kertoo.

Rukajärven sponsorit ovat pitäneet huolen, että olympialaistenkin katsojat muistavat hänen tukijansa, vaikka niitä ei koko ajan ruudussa näkyisi.

Sponsorit näkyvät mittavasti muissa kisoissa, ennen olympialaisia tehtävässä markkinoinnissa ja urheilijoiden omassa sosiaalisessa mediassa. Sponsorit voivat lisäksi jakaa uutismedian juttuja verkossa, kuten Elisakin on jo tehnyt Facebookissa.

Suomalainen media käsittelee olympialaismitalia Rukajärven näkyvimpänä ja isoimpana voittona. Lumilautailu on kuitenkin karkeloissa nuori laji, jonka harrastajat ja ammattilaiset eivät pidä olympialaisia kauden tärkeimpinä kisoina. Sponsoreille riittää näkyviä ja arvostettuja paikkoja muuallakin.

Kun karanteeni päättyy, ei enää kannatakaan velloa olympialaisissa. Eikä niitä tarvitse oikeastaan mainitakaan. Muu media kyllä pitää huolen siitä, että Rukajärven olympiamitalin arvo sataa myös sponsoreiden laariin.

Vuorela korostaa, että sponsoroinnissa tärkeintä ei ole Elisan näkyvyyden vaan myös urheilijan tukeminen. Rukajärvi on omassa lajissaan hyvin menestynyt, ja sponsorit ovat voineet luottaa häneen myös olympialaisten suhteen.

Rukajärvi on siitä erikoinen urheilija, että hänen sponsoriyhteistyönsä on saanut urheilupiireissä erityisen vastuullisuuden leiman. Lumilautailija purki sopimuksensa Red Bullin kanssa ja kommentoi tuolloin IS:lle, että haluaa "toimia vain sellaisten yritysten kanssa, joiden arvojen takana voin seisoa ilman että minun pitäisi esittää mitään". Tällainen on Elisan lisäksi muun muassa Kaslink, jolla markkinointijohtaja Juha-Petteri Kukkosen mukaan on lupa käyttää Rukajärveä mainonnassa olympialaisten aikana.

Rukajärvi itse tuskin on harmissaan siitä, ettei häntä nyt näy Elisan mainonnassa. Sponsorisopimuksiin kuuluu myös mitalimenestykseen liittyviä bonuksia.

Täsmennetty artikkelia 12.2.2018 kello 16.03 Kaslinkiin liittyvien tietojen osalta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö