Kommentti

Mirva Heiskanen 1.3. 09:07

"Epäonnistuimme viestinnässä" – ei kelpaa selitykseksi

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen

Jos teoissa on vikaa, syy huonoon julkisuuteen ei ole viestinnässä.

Hallitus on epäonnistunut etenkin sote-uudistuksen viestinnässä, muuten uudistus on hyvässä hallinnassa. Näin sanoi eilen hallituspuolue keskustan edustaja Ylen A-studion keskustelussa, jossa hallituksen ja opposition edustajat väittelivät sote-uudistuksen kohtalosta ja tavasta, jolla hallitus on sitä edistänyt.

Melkein rupesi naurattamaan. Sote-prosessi on ollut poikkeuksellisen sotkuinen ja poukkoileva jopa politiikan mittakaavassa. Yksi käänne nähtiin keskiviikkona, kun sosiaali- ja terveysvaliokunta äänesti yllättäen asiantuntijoiden kuulematta jättämisestä puheenjohtajan poistuttua huoneesta 12 minuutin ajaksi.

Sotku ja kiivas kiistely kuuluvat politiikkaan, mutta sote-lakien valmistelun jälkeen eduskuntapuolueiden välit ovat jo niin tulehtuneet, että seuraavan hallituksen muodostaminen vaalien jälkeen tulee olemaan vielä vaikeampaa kuin yleensä.

Ei ole kyse viestinnän ongelmista, vaan jostain muusta.

Sama asenne tulee joskus vastaan keskusteluissa yritysten edustajien kanssa. Kun kukaan ei tajua, miten hyviä me olemme! Emme ole osanneet viestiä oikein!

Jokin aika sitten eräs markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen pyysi neuvoja siitä, miten hänen työnantajansa saisi muutettua julkisuuskuvaansa myönteisemmäksi. Media kun tarttuu hanakasti vain alan ongelmiin.

Tilanne yhtiössä oli ihan hyvä, mutta samaan aikaan alan muut toimijat olivat otsikoissa epäeettisen toiminnan takia. Ongelmana ei siis ollut viestintä, vaan alan toimintamallit, jotka kaipasivat ravistelua.

Median tehtävänä on tehdä kriittisiä kysymyksiä ja paljastaa epäkohtia. Sekin pitää paikkansa, että usein toimittajat myös etsivät ristiriitoja, jotka kiinnostavat lukijoita. Suomalainen media kuitenkin kertoo paljon myös yritysten onnistumisista, silloin kun siihen on syytä.

Yrityksen viestintä voi toki olla huonoa, ja toisaalta hyvä kriisiviestintä voi myös minimoida vahinkoja mokan sattuessa. Viestinnällä on merkitystä. Siksi nykyisin lähes kaikissa suurissa yrityksissä viestintäjohtajat tekevät töitä osana ylintä johtoa.

Hyväkään viestintä ei kuitenkaan pelasta, jos sen takana olevassa toiminnassa on vikaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö