Kommentti

Ilkka Jauhiainen 11.12.2017 13:46 päivitetty 11.12.2017 14:54

Et taatusti usko tähän mattokaupan väitteeseen – Suoraan Hesarin julkaisemasta ilmoituksesta

Arttu Laitala
Ilkka Jauhiainen on M&M:n ja Talouselämän toimittaja.

Kun mediat taistelevat vimmatusti valeuutisia vastaan niin niiden kannattaisi torjua myös epäluotettavia kaupallisia viestejä.

Sunnuntain Helsingin Sanomien A-osan takakannessa oli mattokaupan muhkea ilmoitus: pilkkahinnalla isoja persialaisia mattoja. Ilmoituksen mukaan menossa on lopetusmyynti.

”Olemme kriisissä”, julistaa Luvans-mattotukun ilmoitus. ”Kauppasaarto Irania kohtaan on tehnyt mahdottomaksi työmme POHJOISEN (sic.) suurimpana käsin solmittujen mattojen tukkukauppana.”

Irania koskevat pakotteet purettiin jo alkuvuodesta 2016. Iranilla on edelleen viennin ja tuonnin suhteen rajoituksia.

Ne koskevat UM:n sivuston mukaan lähinnä aseita ja ydinvoimaan liittyvää teknologiaa sekä surkean ihmisoikeustilanteen vuoksi televalvontaan ja ”kansallisiin tukahduttamistoimiin” soveltuvia välineitä.

Matoista ei UM:n sivuilla sanota mitään. Jos matoilla voisi tukahduttaa mielenosoituksen, niin niitä ei saisi viedä Suomesta Iraniin. Soitan ulkoministeriön pakotetiimiin eikä sielläkään oikein ymmärretä, miten mattojen tuonti Suomeen mukamas on kiellettyä.

Kun Iranin kauppapakotteet purettiin 2016 otsikoi Newsweek: Persialaiset matot palaavat bisnekseen. Suuri netin mattokauppa Carpetvista kehuu, että heillä on myynnissä 15 000 persialaista mattoa. Jos mattojen tuonti iranista olisi kiellettyä niin eikö sen pitäisi nostaa hintoja?

Joku hurja voisi väittää, että mainos on niin harhaanjohtava, että siinä melkein valehdellaan.

Herää kysymys, miksi Helsingin Sanomat ei yksinkertaisesti kieltänyt mainoksen julkaisua.  Mainos on nimittäin, jos ei nyt lain, niin ainakin lain hengen vastainen. Laki nimittäin kieltää totuudenvastaisten ja harhaan johtavien tietojen antamisen markkinoinnissa.

Lain mukaan ”totuudenvastaiset tai harhaanjohtavat tiedot voivat koskea erityisesti kulutushyödykkeen hintaa tai sen määräytymisen perusteita”. Harhaanjohtavia voivat olla myös väitteet tuotteen saatavuudesta. Tässä mainoksessa väitetään, että alennusmyynti johtuu kauppapakotteista, jotka on purettu jo kauan sitten.

Helsingin Sanomat on myös jatkuvasti julkaissut unkarilaisen Kreativ Dentalin mainoksia. Kyseinen klinikka väittää olevansa ”koko Euroopan laadukkain ja johtavin hammasklinikka”.

Väite perustuu palkintoon, jonka International Medical Travel Journal -nimisen verkkosivuston jakoi klinikalle. Kreativ Dentalin Suomen toimistossa ei kuitenkaan osata kertoa, oliko palkinnon takana aito, hammashoidon laadun vertailu. Siis sellainen, johon on ensin valittu edustava otos eurooppalaisia hammasklinikoita ja sen jälkeen vertailtu yleisesti hyväksytyillä mittareilla toiminnan lääketieteellistä laatua. Ja jos mukana on unkarilainen Kreativ Dental niin, oliko vertailussa suomalaisia palvelun tarjoajia, kuten Oral Hammaslääkärit, Plusterveys tai Terveystalo.

Epäilen, että tällaistä tietoa ei ole Euroopan tasolla kerännyt kukaan. Luotettava vertailu edellyttäisi pääsyä klinikkakohtaisiin tietoihin esimerkiksi potilasvahingoista sekä hoitojen tuloksista ja kestoista. Muutenhan ei ole mitään järkeä väittää, että jokin klinikka on Euroopan laadukkain.

Kun mediat taistelevat valeuutisia vastaan niin kannattaisi taistella myös muita valeväittämiä vastaan. Helsingin Sanomien, kuten kaikkien muidenkin lehtien, tulisi valvoa lukijoiden etua. Tällaiset ilmoitukset eivät sitä tee.

Ja lopuksi: tämä kirjoitus käsittelee vain Helsingin Sanomissa julkaistuja ilmoituksia, koska asun Helsingissä.

Korjaus 11.12.2017 klo 14:52 lehtimainoksessa lukee: "Kauppasaarto Irania kohtaan on tehnyt mahdottomaksi työmme POHJOISEN suurimpana käsinsolmittujen mattojen tukkukauppana."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö