Kommentti

Ninni Myllyoja 6.2. 11:18

"Flavour of the month", mediamoguli tuhahti – arvaatko mistä 15-vuotiaasta on kyse?

Ninni Myllyoja on Markkinointi & Mainonnan sisarlehden Faktan uutispäällikkö.

Facebook on 15 vuodessa muuttanut perustavanlaatuisesti ihmisen tavan kommunikoida ja jakaa tietoa, kirjoittaa Ninni Myllyoja.

4.2.2004 Mark Zuckerberg avasi ensimmäisen version Facebookin www-sivusta opiskelija-asuntolassaan Harvardissa. "Flavour of the month", eli "kuukauden maku", Rupert Murdoch kommentoi yhteisöpalvelua vielä vuonna 2008. Mediamoguli ilmeisesti ajatteli, että Facebook on ohimenevä ilmiö, jota ei tarvitse ottaa vakavasti.

Toisin kävi. 15 vuotta on kulunut ja jo noin 2,7 miljardia maailman väestöstä käyttää sen omistamia palveluja (Facebook, Instagram, WhatsApp ja Messenger) joka kuukausi. Viimeisen vuoden aikana yksityisyydensuojaongelmat ovat ravistelleen Facebookin olemusta siihen malliin, että 15-vuotissynttäreiden juhlinta jäi vaisuksi.

Zuckerberg julkaisi omilla sivuillaan postauksen yrityksensä lyhyestä historiasta. Päähuomio tekstissä oli niissä toimenpiteissä, joita yritys aikoo tehdä ratkaistakseen ongelmansa. Zuckerbergin postaus vaikuttaa enemmän puolustuspuheelta kuin juhlavalta yrityksen 15-vuotistaipaleen muistelulta.

Vaikka moni niin toivoisi, Facebook ei katoa mihinkään. Sen käyttäjämäärä kasvoi vuoden takaisesta kymmenyksen 1,5 miljardiin. Vain 15 vuodessa se on perustavanlaatuisesti muuttanut ihmisen tavan kommunikoida ja jakaa tietoa.

Facebookin vaikeuksia mielenkiintoisempaa on arvioida, missä yhtiö on seuraavan 15 vuoden päästä. Nykytahdilla kasvu hidastuu väistämättä, mutta sillä on myös muskeleita ja osaamista kehittää jotakin täysin uutta.

Facebookin kohtaloa vieläkin mielenkiintoisempaa onkin miettiä, mitkä tässä ajassa orastavat ideat ja yhtiöt ovat sellaisia, jotka muuttavat maailmaa Facebookin tavoin. Juuri nyt kehitteillä saattaa olla joku sellainen orastava ja villi idea, jolle Murdochin kaltaiset vaikuttajat tuhahtavat halveksuvasti. 15 vuotta on lyhyt aika, mutta Facebookin esimerkki on osoittanut, että se on riittävän pitkä muuttamaan maailmaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö