Kommentti

Aleksi Ylä-Anttila 7.5. 12:23

Hampurilaisen ostaja on trendikäs

Outi Järvinen

Pikaruoka kasvattaa suosiotaan sekä Suomessa että maailmalla. Hektinen arki ja lisääntyvä tarjonta tarjoavat kentän monenlaisille pelureille.

Ulkona syöminen ja pikaruoka kasvattavat suosiotaan Suomessa. Pikaruokamarkkinoiden yhteen laskettu liikevaihto on Suomessa kasvanut vuosien 2014 ja 2018 välisenä aikana 507 miljoonasta eurosta 670 miljoonaan euroon.

Tämä näkyy myös katukuvassa. Uusia pikaruokakonsepteja syntyy jatkuvasti.

Samalla pikaruoan mielikuva muuttuu. Se voi tarkoittaa lähes mitä tahansa meksikolaisesta texmexistä salaattibaariin tai ketjuhampurilaisravintolasta premium-luokan burgereita tarjoaviin erikoisravintoloihin.

Siksi myös pikaruokaa säännöllisesti nauttivien ihmisten kirjo on laajempi kuin koskaan. Kallion hipsteri voi nauttia kasvisruokabuffetin antimista kasvisruokaravintola Silvopleessa tai syödä kokonaan vegaanisen menun lihasta luopuneen burgeriketju Bun2Bunin ravintolassa.

Vegevaihtoehtoja löytyy nykyään myös kaikista perinteisemmistä paikoista. McDonald’sista voi ostaa McVegan-vegaanihampurilaisen ja Hesburgerilta vaikkapa kasvistortillan. Kotipizzan yhdeksi suosikiksi on noussut vegaaninen Härkis-Burger-pizza.

Erityisesti isoissa kaupungeissa pikaruoasta on tullut erottamaton osa ihmisten arkea. Asia selittyy hyvin pitkälti ajankäyttöön liittyvillä tekijöillä. Raskaan työpäivän päätteeksi on raskasta laittaa viitenä iltana viikossa illallista.

Euroopan isoissa kaupungeissa, esimerkiksi Lontoossa ja Roomassa, näkee arkiaamuisin paljon ihmisiä, jotka kulkevat reippain askelin kohti työpaikkaa noutokahvi kädessä. Iltaisin monien käsissä näkee noutoruoka-annoksen. Suomi tulee kehityksessä tapansa mukaan isompien perässä, mutta vastaavat näkymät alkavat olla arkipäivää jo ainakin Helsingissä.

Kaupunkien hektinen elämänrytmi muokkaa asukkaiden kulutustottumuksia. Viime kädessä kyse on siitä, mikä on tietyssä tilanteessa helpoin ja nopein vaihtoehto. Perushyvän noutoruokapaketin noutaminen tai tilaaminen maanantai-illaksi kotiin ei ole synti. Hyvään kotiruokaan voi panostaa viikonloppuna paremmalla ajalla.

Jos joku olisi sanonut viisi vuotta sitten, että hampurilaispussi kädessään kohti metropysäkkiä marssiva henkilö on trendien ytimessä, moni ei olisi uskonut. Näin kuitenkin on.

Kehityksessä piilee myös oiva bisnesmahdollisuus. Uusi uniikki ravintolakonsepti, joka tarjoaa jotain, mihin suomalaiset eivät ole vielä tottuneet, saisi lähes varmasti lentävän lähdön.

Uusi avaus voisi ammentaa inspiraatiota esimerkiksi katuruokakulttuurista, joka on Suomessa vielä verrattain vieras käsite. Vaihtoehtoisesti uusi konsepti voisi olla puhtaasti esimerkiksi laadukas keittopaikka. Suomalaisen työpaikkaruokalakulttuurin tuntien keitot uppoavat meihin kuin veitsi lämpimään voihin.

Heitänkin nyt pallon yrittäjähenkisille kaupunkilaisille. Visioikaa ja kehittäkää uusi pikaruokakonsepti, tarttukaa toimeen ja lanseerauksen ollessa käsillä laittakaa kaikki paukut digikanaviin ja sosiaaliseen mediaan. Nuoret, trendikkäät kaupunkilaiset tavoittaa nimittäin parhaiten sieltä, missä he muutenkin ovat.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö