Kommentti

Karla Kempas 18.4. 10:48

Hävettääkö kertoa, missä työskentelet?

Tiina Somerpuro
Karla Kempas on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Kun kohu iskee, yrityksissä mietitään, mitä meistä ajatellaan ulkomaailmassa. Todellinen mainepuntari löytyy kuitenkin firman sisältä.

Joka vuosi todistamme lukuisia kohuja, jotka paljastavat yritysten ja muiden organisaatioiden töppäilyjä.

Maineeseen tulee kolhu, mutta kuinka paha? Yksi tärkeä mittari yrityksen maineelle on, mitä sen työntekijät ajattelevat firmasta.

Brittiläinen tiedotus- ja suhdetoiminnan alan työntekijöiden ammattijärjestö Public Relations and Communications Association (PRCA) selvitti muutama vuosi sitten, mikä firmoissa aiheuttaa häpeää työntekijöilleen.

Eniten brittejä hävetti kertoa ystävilleen tai perheelleen työskentelevänsä organisaatiossa, joka kohtelee työntekijöitään huonosti, josta työntekijällä on henkilökohtaisesti huono kokemus tai jonka merkittävillä edustajilla on huono maine.

Näistä on viimeaikaisia esimerkkejä suomalaisfirmoistakin.

Suomalaisten luksustuotemerkki Balmuirin ja Vallilan intialaisten alihankkijoiden tehdastyöntekijöiden työolot nousivat esille huhtikuun alussa, kun Finnwatch julkaisi selvityksensä.

Tammikuussa alkoi kiihkeä keskustelu vanhusten hoivasta, kun Valvira sulki Esperi Caren hoivakodin Kristiinankaupungissa. Esperin ongelmat johtuivat etenkin siitä, että henkilökuntaa oli liian vähän.

Tuore esimerkki löytyy media-alalta. Toimittajien ammattilehti Journalisti kirjoitti keskiviikkona, että maakuntalehti Pohjalaisessa käydään kiivasta keskustelua päätoimittaja Toni Viljanmaan paluusta lehden johtoon. Viljanmaa oli kokoomuksen eduskuntavaaliehdokas Vaasan vaalipiirissä.  Pohjalaisen kulttuuritoimittajan Nadia Paavolan mukaan lehti ei voi sanoa olevansa riippumaton, jos sen linjasta päättävä päätoimittaja on ollut jonkin puolueen eduskuntavaaliehdokas. Journalistin mukaan Paavola uhkaa erota lehden palveluksesta, jos Viljanmaa jatkaa päätoimittajana.

Kun kohu iskee, yrityksissä mietitään, mitä ulkomaailmassa ajatellaan.

Vaikuttaako yhteistyökuvioihin? Heikkeneekö kilpailukyky? Kärsiikö uskottavuus? Syöksyykö osakekurssi?

Näitä asioita ei voi sivuuttaa, mutta todellisen mainetestin voi löytää myös firman sisältä. Jos yrityksen johto haluaa tietää, kuinka vakavan kolhun yrityksen maine on saanut, tieto löytyy läheltä. Työntekijöiltä.

Yksi kysymys riittää: Hävettääkö kertoa, missä työskentelet?

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö