Kommentti

Kati Haapakoski 15.10. 12:53

"Hei, kuolema", toivotti Coca-Cola juoma-automaatilla

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Syystä tai toisesta kielet ja kulttuurit aiheuttavat yrityksille päänvaivaa.

Yhdysvaltalainen juomajätti Coca-Cola uudisti juoma-automaattien toivotukset Uudessa-Seelannissa lokakuussa. Yhtiö yhdisti toivotuksissa englantia ja Uuden-Seelannin alkuperäiskansan maorien te reo -kieltä.

Automaatteihin tuli teksti: "Kia Ora, Mate". Uudistus ei mennyt ihan putkeen, sillä viesti kuuluu: "Hei, kuolema".

Englanninkielistä mate-sanaa käytetään myös Uudessa-Seelannissa tervehtimisen yhteydessä, kun puhutaan englantia. Maorin kielessä mate sen sijaaan tarkoittaa kuolemaa.

Coca-Colan kömmähdys sai huomiota sekä paikallisessa mediassa että esimerkiksi The Guardianiassa. Ihmiset heräsivät sosiaalisessa mediassa muun muassa pohtimaan, oliko sokeripitoisia juomia myyvällä yhtiöllä hetkellinen rehellisyyden puuska.

Maori-kielen käyttö on yleistynyt Uudessa-Seelannissa ja yritykset ovat huomanneet sen. Niinpä ne pyrkivät viestimään alkuperäiskansalle heidän omalla kielellään. Esimerkiksi Google on lanseerannut maorinkielisen version sivuistaan ja Disney on julkaissut maorinkielisen version polynesialaisesta elokuvasta Moana.

Kielet ja kulttuurit tuntuvat olevan yrityksille ongelmallisia. Säännöllisin väliajoin pullahtaa uusia esimerkkejä.

Aikoinaan muun muassa Nokia ja Burger King käyttivät Saksassa mainoskampanjassaan tekstiä: ”Jedem das Seine”. Se on vanha saksalainen sananlasku, joka tarkoittaa ”jokaiselle omansa”. Sen voi kääntää myös muotoon ”jokaiselle ansionsa mukaan”. Maine on kuitenkin huono, koska se oli kirjoitettuna Buchenwaldin keskitysleirin rautaporttiin.

Kulttuurinen omiminen nousee aika ajoin Suomessakin keskusteluun yksittäisten kohujen takia. Esimerkiksi saamelaisaktivistit ovat ottaneet esiin kulttuurisen omimisen ongelmia. Jos alkuperäiskansojen symbolisia esineitä käytetään, niitä tulisi käyttää kunnioittavasti. Sama koskee tietysti myös kieltä ja sen käyttöä.

Internetin ja sosiaalisen median aikakaudella yrityksiä koskevat tiedot ja esimerkiksi mainoskampanjat ja etenkin niiden virheet leviävät nopeasti maan rajojen yli. Sen luulisi kannustavan kunnollisiin taustatöihin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö