Kommentti

Eeva Eronen 8.2. 09:11

Hei sinkku, joka syö yksin! Kaikki ok?

Karoliina Vuorenmäki

Kuluneen viikon aikana on saatu parikin muistutusta siitä, kuinka markkinointi voi lipsahtaa huonon maun puolelle. Ensimmäinen tuli Briteistä.

Ystävänpäivä on tuloillaan, ja Britanniassa keskustelun kohteeksi on noussut "single-shamingista" eli suomeksi vaikkapa sinkkumollauksesta syytetty rahoitusalan yritys Revolut. Asiasta kertoi esimerkiksi brittilehti BBC.

Itseään pankkien vaihtoehtona mainostava Revolut tarjoaa kännykällä hoidettavia pankkipalveluita. Se sanoo verkkosivuillaan kertovansa käyttäjille, minne näiden rahat menevät. Asiakkaat voivat myös esimerkiksi vaikkapa asettaa itselleen budjetteja ravintoloita tai ruokaostoksia varten.

Arvostelua herättäneessä mainoksessa on valtava luottokortin kuva, ja seuraava teksti: "Niille 12 750 ihmiselle, jotka tilasivat kotiin yhden ihmisen annoksen ruokaa ystävänpäivänä". Mainos kysyy perään, että You ok, hun? Eli kutakuinkin että, muru, oletko ok.

Revolutin mainos nostatti äläkän Britanniassa. | Kuva: Kuvakaappaus Twitteristä

 

Perässä on kehotus liittyä niiden kolmen miljoonan ihmisen joukkoon, jotka hallinnoivat rahojaan paremmin.

Suomen kontekstiin mainos asettuisi omituisesti, koska meillä juhlapäivä on taipunut ihastusten ja rakastettujen muistamisesta ystävistä iloitsemiseen. Sävy olisi täällä eri tavalla erikoinen.

Yksi mainoksen jujuista oli, että se viittasi Spotifyn aiempiin samankaltaisiin mainoksiin. Yhdessä niistä Spotify kohdisti mainoksensa "niille 3749 ihmiselle, jotka soittivat It’s the End of the World As We Know It Brexit-äänestyksen päivänä".

Muissa Revoltin saman sarjan mainoksissa puhuteltiin esimerkiksi "niitä 11 868 ihmistä, jotka ostivat vegaanisen nakkirullan tässä kuussa".

Revolutin ystävänpäivämainosta on syytetty siitä, että se antaa ymmärtää etenkin sinkkunaisten olevan säälittäviä otuksia. Näkökulma onkin melko tunkkainen.

Kiinnostavampaa on kuitenkin kritiikki siitä, että mainos herättää kiusallisia ajatuksia siitä, millaista tietoa yritys voi asiakkaistaan kerätä ja kuinka tietoja käytetään. Raha-asiat ovat hieman eri asia kuin se, mitä stereoissa soi.

Revolutin mukaan yhtiö ei ollut kiinnittänyt mainokseen riittävästi huomiota. Yhtiö aikoo oppia kokemuksesta ja olla tulevaisuudessa varovaisempi. Lisäksi Revolut kertoi Twitterissä järjestävänsä ystävänpäivätapahtuman ja tarjoavansa juomat niille, joilla ei ole vielä suunnitelmia.

Suomessa synkemmän esimerkin tarjosi ravintolaketju, jonka sometilillä kehotettiin syömään suruun Matti Nykäsen kuoleman vuoksi. Yritys myönsi mokanneensa ja pyysi selkeästi anteeksi. Tapauksesta ja yrityksen pahoitteluista kertoi Taloussanomat.

Kaikilla aloilla ja kaikissa hommissa mokataan aina ajoittain, tietysti. Vitsikkyys taas lienee aina vaikeaa, mutta somemarkkinointi todennäköisesti lisää höpsähtämisten riskiä. Some kun vaatii nopeutta ja keveyttä, ja se on välillä riskialtis yhdistelmä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö