Kommentti

Katja Boxberg 19.6. 12:14

Helsinkiläispyöräilijä ei noudata liikennesääntöjä ja siihen on yksi hemmetin hyvä syy

Katja Boxberg

Ennen kuin Helsinkiä voi myydä fillarikaupunkina, siitä on tehtävä sellainen, kirjoittaa Katja Boxberg.

Vuonna 1989 Mauno Koivisto on Suomen presidentti, Mihail Gorbatsov johtaa Neuvostoliittoa, SKOP on yhä voimissaan ja minä hankin Museokadun Skisystemsistä ensimmäisen maastopyöräni.

Sen jälkeen pyöräilen Helsingissä kesät ja talvet. Myöhemmin asun ja teen töitä muun muassa Pariisissa, Tukholmassa, Brysselissä, Lontoossa ja Berliinissä ja pyöräilen työmatkat.

Vaikka kaupunkipyöräily kaukaisella 1980-luvulla oli siinä mielessä vaivatonta, että kanssapyöräilijöitä ei oikeastaan ollut, Helsinki on pyöräkaupunkina tietenkin mennyt valtavasti eteenpäin. Kaupunkipyöräjärjestelmä, Baana ja mahdollisuus ottaa fillari esimerkiksi metroon ovat tästä parhaita esimerkkejä.

Helsingin kaupungin tavoite on pyöräilyn lisääminen. Pyöräilyn "kulkutapaosuus" on tarkoitus nostaa kymmenenestä prosentista viiteentoista vuoteen 2020 mennessä.

Asiassa on kuitenkin yksi ongelma ja se liittyy helsinkiläisen pyöräväyläverkon rakenteelliseen perusvikaan. Pyörätie on väärässä paikassa.

Pyöräily jalkakäytävällä jalankulkijoiden vieressä toimii vain äärimmäisen harvoissa paikoissa Helsingin keskustassa.

Toimimaton systeemi aiheuttaa sekaannusta, vaaratilanteita, yleisöosastokirjoittelua, ymmärrettävää ärsyyntymistä ja pelkoa.

Pyörät kuuluvat ajotielle, mieluiten niille varatulle omalle kaistalle. Näin on Kööpenhaminassa ja monessa muussa paikassa.

Kummallinen järjestely johtaa siihen, että Helsingissä on täysin mahdotonta pyöräillä liikennesääntöjä noudattaen. Pyörätie loppuu paikoitellen kuin seinään ja silloin pyöräilijä on äkillisesti jalankulkijoiden seassa ajoneuvona.

Lisäksi keskustassa on lukuisia Aleksanterinkadun tapaisia paikkoja, joissa pyöräily on hävyttömän vaikeaa. Aleksilla pyöräilijä on joko jalkakäytävällä tai ratikoiden välissä.

Pyöräily on elämäntapa ja tulevaisuuden tapa liikkua. Helsinki olisi keskustaltaan pienenä ja maastoltaan tasaisena kaupunkina hyvä pyöräkaupunki asukkaiden lisäksi myös matkailijoille.

Mutta ennen kuin Helsinkiä voi myydä fillarikaupunkina, siitä on tehtävä sellainen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö