Kommentti

Mirva Heiskanen 26.7.2018 09:54 päivitetty 26.7.2018 10:12

Hiljaisuutta voisi myydä muillekin kuin autisteille

Arttu Laitala
Mirva Heiskanen

Marketti ilman tarjouskuulutuksia, hälyvapaa avokonttori, elokuvateatteri, jossa ei tarvitse korvatulppia – myykää näitä, please.

Brittiläinen päivittäistavarakauppaketju Morrisons aloittaa ”hiljaisemmat tunnit” myymälöissään, kertoi Markkinointi & Mainonta pari päivää sitten.

Lauantai-aamuisin kello 9-10 välillä ketjun kaupoissa ei kuulu musiikkia tai kuulutuksia, myös kassojen piippausääniä ja muita elektronisia ääniä vaimennetaan. Hiljaisuuden kohderyhmänä ovat etenkin perheet, joissa on autistia lapsia, jotka kärsivät hälystä. Yhtiö kertoo uuden konseptin syntyneen kansallisen autistiyhteisön kanssa.

Tämä on hienoa asiakaspalvelua ja markkinointia. On ihmeellistä, ettei hiljaisuudella houkutella asiakkaita monessa muussakin paikassa ja palvelussa.

Meuhkaavista epäselvistä mainoskuulutuksista, korvia raastavasta hissimusiikista ja kimeistä digilaitteiden piippauksista vapaat julkiset ja kaupalliset tilat ovat nykyisin luksusta. Rauhallinen äänimaailma miellyttää muitakin kuin autistilasten vanhempia.

Hiljaisuuden kaipuu on yksi syy siihen, miksi puoli Suomea siirtyy kesäaikaan kaupungeista maaseudulle. On vain huonoa tuuria, jos naapuri laulattaa moottorisahaa tai klapikonetta taukoamatta juuri oman lomaviikon ajan.

Hiljaisuutta Suomesta etsii myös moni ulkomaalainen turisti. Ajattelua voisi soveltaa myös toisinpäin. Ostaisin mielelläni seuraavan ulkomaan rantalomani matkatoimistolta, joka voi taata, ettei hotellin uima-altaalla soi kasaridisko eikä rannalla ole minkäänlaisia äänentoistolaitteita.

Moni alkaa nykyisin voimaan pahoin jo vaatekaupan ovella, kun ärsyttävä jytke lamauttaa hermoston. Nuorisomuotia myyvissä kaupoissa yli kolmekymppisten karkotus saattaa olla tarkoituksellista: teinit saavat shoppailla rauhassa kavereiden kanssa ilman pelkoa häpeästä, että vanhemmat tulevat käytävällä vastaan.

Elokuvateatterit markkinoivat nykyisin hyvää äänentoistoaan tai sitä, että leffaa katsoessa voi samalla syödä tapaksia.

Monissa leffoissa ja etenkin niitä edeltävissä mainoksissa on kuitenkin niin voimakkaat äänet, että ilman korvatulppia kokemus on tuskaa. Miltä kuulostaisi elokuvateatteri, jonka korvat kestävät ilman muovitulppia?

Avokonttori on mainio paikka tehdä töitä: työkaverin kanssa voi jutella ideoista ex tempore ja samalla kuulee, mitä viereinen porukka suunnittelee. Sitten on se huonompi puoli, kun kollega puhuu kovaäänisesti puhelimeen puolituntia juuri, kun pitäisi ajatella.

On jotenkin huvittavaa, että siistiä sisätyötä tekevien asiantuntijoiden normivarustukseen kuuluvat nykyisin rakennustyömaille suunnitellut kuulosuojaimet. Hiljaisia tiloja ja neuvotteluhuoneita tuntuu jostain syystä olevan aina liian vähän. Toimivan it:n ja työterveyshuollon lisäksi myös rauhallinen työympäristö on osa hyvää työnantajuutta.

Ei unohdeta asumista. Suuri osa suomalaisista asuu kaupungeissa, joihin tietyn melutason sietäminen kuuluu. Naapurit saavat joskus riidellä niin, että se kuuluu muillekin, juhlia saa kohtuullisesti eikä katutöitä voi välttää. Jos ei tätä kestä, voi muuttaa maaseudulle. Kerrostaloissa meluaminen on sitä paitsi periaatteessa kielletty yöaikaan. Asunnonmyyjälle on kuitenkin aikamoinen valtti, jos voi sanoa, että meidän asunto-osakeyhtiössä tämä muuten todella toimii.

Lisäys 26.7.2018 Juttuun on lisätty maininta Morrisonsin ja autistijärjestön yhteistyöstä.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?