Kommentti

Mikko Metsämäki 15.4. 11:44

Hjallis Harkimolla lienee yksi Suomen poliittisen historian kalleimmista eduskuntapaikoista – maksettu näkyvyys ja äänimäärät korreloivat arvaamattomasti

Outi Järvinen
Mikko Metsämäki on Kauppalehden ja Talouselämän uutispäällikkö

Eduskuntaan nousi myös joukko vihreitä nuoria naisia, jotka tekivät kampanjansa opiskelijabudjetilla.

Kuluneen viisauden mukaan puolet mainonnasta on turhaa, mutta kukaan ei tiedä kumpi puoli.

Erityisen totta tämä on vaalimainonnassa, jossa maksettu näkyvyys korreloi hyvin arvaamattomasti äänimäärien kanssa.

Tämä nähtiin jälleen eduskuntavaaleissa. Kertomansa mukaan noin 300 000–400 000 euroa vaalikamppailuun investoinut Liike Nyt sai eduskuntaan vain yhden edustajan, puuhamiehensä Hjallis Harkimon. Kyseessä lienee yksi Suomen poliittisen historian kalleimmista eduskuntapaikoista.

Samaan aikaan eduskuntaan nousi joukko vihreitä nuoria naisia, jotka tekivät kampanjansa opiskelijabudjetilla.

Suurten puolueiden vaalibudjettien koko vaihteli Sdp:n 1,5 miljoonasta eurosta perussuomalaisten reiluun puoleen miljoonaan euroon.

Eniten keskusteltiin perussuomalaisten V niin kuin ketutus -vaalivideosta, jonka sisältö oli kaukana parlamentarismista, mutta onnistui nostattamaan kohua, kuten oli tarkoituskin.

Vaalit ratkaistiin silti aivan muualla kuin lehtien, television tai sosiaalisen median mainoksissa.

Puolueiden ja varsinkin niiden johtohahmojen ilmainen näkyvyys on vaalien alla niin musertavan suurta, että mainonta jää väistämättä sivurooliin.

Yksittäisten ehdokkaiden läpimenojärjestykseen mainonnalla voi silti olla ratkaisevan suuri merkitys.

Tässä suhteessa vaalimainonta onkin pohjimmiltaan pelkomainontaa, varsinkin silloin kun puhutaan työpaikkansa puolesta jännittävistä istuvista kansanedustajista.

Kun muut mainostavat, ehdokkaan on itsekin pakko mainostaa – ja mielellään vielä vähän enemmän kuin kilpailijoiden.

Yleensä pelko kasvaa sitä suuremmaksi, mitä lähemmäksi vaaleja tullaan.

Osin tästä syystä vaalisunnuntain sanomalehdet pullistelivat jälleen vaalimainontaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö