Kommentti

Mirva Heiskanen 18.5. 10:53

Houkuttele asiakas kyytiin

Arttu Laitala

Kenen kyytiin nouset? Kovin kisa taksiasiakkaista käydään, kun kilpailu alkaa, sillä harva jaksaa joka kertaa kilpailuttaa kyytiänsä. Nyt on aika markkinoida.

Keskikesällä taksimarkkinat mullistuvat, ainakin suurimmissa kaupungeissa. Heinäkuussa nimittäin luovutaan taksien määrän, hintojen ja toiminta-alueiden säätelystä.

Taksi Helsingin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kuusisto arvioi Talouselämässä, että taksipalveluja tuottavien autojen määrä pääkaupunkiseudulla vähintään kaksinkertaistuu nykyisestä yli 2 000 autosta jopa 5 000 autoon. Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta se on iso.

Nykyiset yrittäjät aikovat kasvattaa automääriään ja lisäksi Suomeen tulee uusia pelureita. Uber aikoo palata, virolainen Taxify suunnittelee pääkaupunkiseudulle tuloa. Eilen espoolainen taksiyhtiö Kajon kertoi käynnistävänsä uuden maanlaajuisen Kajber-halpataksipalvelun.

Hinnoittelu muuttuu radikaalisti. Taksitkin alkavat laskuttaa kysynnän ja tarjonnan mukaan eli dynaamisesti, samaan tapaan kuin lentoyhtiöt ja VR nykyisin tekevät. Paikoissa ja aikoina, jolloin on paljon kilpailua, hinnat laskevat. Syntyy uusia sovelluksia, taksiyhtiöiden ja taksikeskusten omia ja itsenäisten liikkumisen palvelun tarjoajien paketteja. Asiakkaalla on, mistä valita.

Suomalaiset ovat tottuneet maksamaan taksimatkastaan suhtkoht korkean vakiohinnan, mutta olemme tottuneet myös siihen, että taksi on luotettava ja sen saa tilattua mihin tahansa ja kaikkina aikoina helposti.

Suurin osa taksimatkoista on ainakin pääkaupunkiseudulla sen verran lyhyitä, että todennäköisesti harva jaksaa kilpailuttaa joka matkaansa aina uudelleen. Itse uskon aika pian valitsevani helpon ja luotettavan palvelun - vaikka se ei olisi halvin - ja pysyväni yhden taksibrändin tai sovelluksen asiakkaana, jos pettymyksiä ei tule. Hinnoittelun pitää tietysti olla selkeää ja yllätyksetöntä.

Nyt taksiyhtiöillä onkin markkinoinnin, sovellusten ja kanta-asiakasohjelmien rakentamisen aika. Markkinoiden syntyessä on paras aika iskeä, houkutella asiakas kokeilemaan ja sitouttaa hänet samantien. Pelkillä mielikuvilla kisaa ei tietenkään voiteta. Jos palvelu tökkii, asiakkaat siirtyvät pikaisesti toisen auton kyytiin.