Kommentti

Piritta Palokangas 15.5. 11:41

HSL:n sovelluspäivitys söi lippuni

Epälooginen ominaisuus hämmästyttää HSL:n mobiilisovelluksessa.

”Ja tarkastetaan kaikkien matkaliput”. Olin matkalla töistä kotiin, kun lipuntarkastajat astuivat junaan. Kaivoin kännykän esiin ja napautin HSL:n sovelluksen auki, joka ilmoitti, että minulla ei ole voimassa olevaa lippua. Piti olla. Olin ostanut uuden kuukausilipun mobiiliin pari viikkoa sitten, mutta nyt myös ostohistoria oli tyhjä. Äimistyneenä esitin ruutua tarkastajalle, jonka ilmeestä näki, että kaikki kootut hätävaleet on jo kuultu.

Oma asemani oli siinä vaiheessa jo kuulutettu, joten kiitos tarkastajalle, joka päästi minut selityksineni ulos junasta. ”Kannattaa selvittää asia HSL:n asiakaspalvelun kanssa”, hän opasti.

Olin ostanut uuden kuukausilipun mobiiliin muutama päivä ennen HSL:n lippu-uudistusta. Uudistuksen jälkeen applikaatio vaati päivityksen. Ja sen seurauksena hävisi kuukausilippuni.

”Tämä on tiedossa oleva ominaisuus”, vastasi HSL:n asiakaspalvelija.

Hän neuvoi minua miten saan lippuni takaisin: Minun pitää ikään kuin alkaa ostaa uutta lippua, jolloin järjestelmä vaatii vahvan tunnistautumisen eli pankkitunnukset ja HSL:n tunnukset. Sen jälkeen systeemin pitäisi ilmoittaa, että voimassa oleva lippu löytyy. Vaan eipä ilmoittanut. Keskeytin ostotapahtuman, kun se oli viimeistä maksupainallusta valmis. Mutta sen jälkeen lippuni yhtäkkiä pompsahti näkyviin. Mietin vain, olisiko minulla nyt kaksi päällekkäistä kuukausilippua, jos en olisi keskeyttänyt maksutapahtumaa?

HSL:n viestinnästä vahvistetaan että tällainen ominaisuus on olemassa, ja HSL:n asiakaspalveluun aiheesta on tullut runsaasti puheluita.

"Mutta ei ole kuitenkaan tiedossa, että ihmiset olisivat ostaneet tuplakausilippuja. Eikä ainakaan hirveitä määriä ole tullut korvausvaatimuksia."

Epälooginen ominaisuus joka tapauksessa on, myönsi myös HSL:nkin edustaja, mutta tiedossa ei ole, aiotaanko sitä järkeistää jotenkin.

Toki uudistuksessa on ollut enemmän hyvää kuin huonoa. Se, että matkakortti kulkee aina mukana kännykässä ja kuukausilipunkin voi ostaa kännykällä, on ainakin omalla kohdallani auttanut siten, ettei junassa tarvi enää jännittää tarkastajia siksi, että olen unohtanut käydä lataamassa korttia ärrällä tai jättänyt sen treenikassiin.

Mutta millaisia selityksiä pummilla matkustavat voivatkaan jatkossa keksiä. Aina voi syyttää tökkivää mobiilipäivitystä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö