Kommentti

Maarit Alkula 9.11. 13:50

Hyvää isänpäivähelvettiä ja synkkiä lukuhetkiä

Sarita Piipponen

Isänpäivälahjan ostajan ei ole mikään pakko tehdä valintaansa vain tulihelvetin ja jäähelvetin välillä, mutta jos mainoksissa näkyy vain sotaa ja urheilijaelämäkertoja, voi isänpäiväkirja jäädä kokonaan ostamatta.

Alkuviikosta Twitterissä trendannut #helvettihaaste sai ihmiset hupailemaan lisäämällä kirjojen nimiin sanan helvetti: Missä helvetissä kuljimme kerran, Olemisen sietämätön helvetti, Ylpeys ja helvetillinen ennakkoluulo. Jopa Evira hyppäsi leikkiin mukaan muun muassa Elintarvikehuoneiston helvetin riskiperusteinen valvonta -nimisellä teoksella.

Kimmokkeena haasteelle oli isänpäivän alla julkaistu kirjamainos, jossa mainostettiin vierekkäin kirjoja Läpi tulihelvetin, Petäjäsaaren jäinen helvetti ja Pako helvetistä. Twitter-kansa innostui kirja-aiheisen podcastin tekijän Marko Suomen haasteesta ja lisäili kirjojen nimiin sanan helvetti, jotta niistä tulisi isien kirjoja.

Kirjamainosten perusteella todella näyttää kovasti siltä kuin isiä kiinnostaisivat lähinnä sota, dekkarit, presidentit ja urheilijat. Suomessa isänpäivä vieläpä osuu keskelle marraskuun synkkyyttä. Tummanpuhuvat sotakirjat ja elämäkertojen mieskannet, joiden kuvituksena on mustavalkoinen kasvokuva päähenkilöstä, sopivat kauden väreihin. Helppohan sitä äitienpäivänä on poimia kukkia lähimetsästä, mutta yritäpä marraskuussa.

Isänpäivälahjan ostajan ei tietenkään ole mikään pakko tehdä valintaansa vain tulihelvetin ja jäähelvetin välillä. Jonkun isän toive saattaa sitä paitsi oikeasti olla Suomessa yhä varsin sotaisia itsenäisyyspäivän tunnelmia kohti johdatteleva sotakirja. Sotakirjaharrastajien läheiset kuitenkin luultavasti löytävät ostettavakseen jonkin lukuisista sotakirjoista, vaikka esillä olisi paljon muutakin.

Tarjonta ja mainonta ohjailevat kysyntää. Mainonnalla voitaisiin tarjota uusia ideoita ja luoda kysyntää tuotteille, joita ei ehkä muuten kovin moni keksisi antaa isänpäivälahjaksi.

Esimerkiksi Metsähallituksen Eräpalveluiden isänpäivälahjavinkki on kalastonhoitomaksu. Perinteisesti miehisenä harrastuksena pidettyyn kalastukseen liittyvä lahja on sinänsä varsin konservatiivinen, mutta oivallus sopii hyvin trendiin vältellä fyysisen tavaran ostamista.

Ehkä isänpäivän kirjahelvetti kasvattaa tänä vuonna naisten kirjoittamien kirjojen myyntiä. Jos isänpäiväksi ei enää ehdi, niin ehkä jouluksi. Tamperelainen kirjakauppa Teos & Tulenkantajat mainostaa valikoituja naiskirjailijoiden teoksia isänpäiväksi tarjoushintaan. Sama kirjakauppa tosin mainostaa isälle ostettavaksi myös perinteistä mieskirjan lajityyppiä edustavaa urheilijaelämäkertaa Tuntematon Kimi Räikkönen.

Tiedostavat Twitter-aktiivit luultavasti jättävät nyt helvettikirjallisuuden kirjakaupan hyllyyn ja ehkä keskustelun innoittamina hankkivat isänpäivälahjaksi naisten kirjoittamia kirjoja. Vaihtoehtojen tuominen esiin nykyistä monipuolisemmin palvelisi kuitenkin muitakin kuin niitä, jotka haluavat ottaa tietoisesti kantaa ostamalla naiskirjailijoiden teoksia.

Jos vaihtoehdot ovat sota, helvetti ja Kimi Räikkönen, voi isänpäiväkirja nimittäin jäädä kokonaan ostamatta. Luulisi, että mainonnan monipuolistaminen olisi kirjakaupan etu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö