Kommentti

Matti Kankare 22.3. 12:34

Ihmiset eivät iltapäivälehtiä arvosta, mutta lukevat niitä kuin hullut

Outi Järvinen
Matti Kankare on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Ehkä tulevaisuudessa iltapäivälehdet saavat suomalaisten silmissä ansaitsemansa arvostuksen, kirjoittaa Matti Kankare.

Runsas kuukausi sitten Taloustutkimus julkisti perinteiseen tapaan, mitä verkkobrändejä suomalaiset eniten arvostavat.

Kolmen kärjessä olivat Yle Areena, Ilmatieteen laitos ja Kanta.fi.

Suomalaiset arvostavat siis ilmaisia ja hyödyllisiä verkkobrändejä.

Tätä todistaa myös jatko, sillä kymmenen arvostetuinta verkkobrändiä kolmen kärjen jälkeen olivat Yle, Helmet, Poliisi.fi, Vero.fi, Foreca, HSL Reittiopas ja ehkä hieman yllättäen – OP.

Hyödyllisyys näyttääkin suomalaiskuluttajien mielestä tarkoittavat lähes samaa kuin arvostus.

Selvimpiä nousijoitakin suomalaisissa brändeissä olivat perinteikkäät Posti ja VR.

Kymmenen kärjessä ei siis ollut yhtäkään muuta mediataloa kuin Yle.

Tämä on hämmentävää, vaikka listalle pääsi 153 spontaanisti tunnetuinta suomalaista ja ulkomaista verkkobrändiä. Lista muodostui 3 096 vastauksen perusteella.

Nykyisin FIAM eli Finnish Internet Audience Measurement tuottaa Suomen viralliset digitaalisten yleisöjen luvut sivustoista ja sovelluksista.

Viimeisimmät kuukausiluvut viime tammikuulta kertovat, että kolme eniten käytettyä mediasaittia on Ilta-Sanomat, Iltalehti ja Helsingin Sanomat.

Yle Uutiset ja Yle Areena tulevat näiden perässä neljäntenä ja viidentenä eniten käytettynä saittina. Luvut ovat toki tältä vuodelta, mutta järjestys ei pahemmin asiassa muutu myöskään viime vuoden puolen kuukausiluvuissa.

Erityisesti iltapäivälehtien lukeminen on vankkumatonta. Ilta-Sanomien ja Iltalehden asemaa eivät mitkään tahot ole pystyneet horjuttamaan. Tammikuussa kumpikin saitti pääsi sitä paitsi aivan uuteen ennätykseen kuukausitavoittettavuudessa. Viime vuoden ennätykset jäävät unholaan.

Arvostusta saitit eivät kuitenkaan saa, vaan ne ovat jääneet maineensa vangeiksi - turhaan. Vieläkin ikääntyneemmät kuluttajat puhuvat "keltaisesta lehdistöstä". Nimi syntyi aikanaan sarjakuvasta, jota julkaistiin runsas sata vuotta sitten Joseph Pulitzerin New York Worldissä ja William Randolph Hearstin New York Morning Journalissa, joita voi pitää juorulehtien esikuvina.

Ja tietenkin tragikoomista on, että Pulitzer-palkinto on nykyisin USA:ssa erittäin arvostettu palkinto, joka myönnetään muun muassa journalistisista ja kirjallisista saavutuksista.

Ehkä tulevaisuudessa myös iltapäivälehdet saavat suomalaisten silmissä ansaitsemansa arvostuksen. Sen ne ovat ansainneet.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.