Kommentti

Jyri Tuominen 10.8. 10:58

Jalkapallon tähtikultti voi pulskasti

Jyri Tuominen

Jalkapallon MM-kilpailut olivat yhtenäisen joukkuepelin juhlaa, mutta lajin supertähdet ovat somessa jopa seurajoukkueitaan fanitetumpia.

Jalkapallomaailma kohahti kesällä, kun Cristiano Ronaldo siirtyi Espanjan Real Madridista italialaiseen Juventukseen. 33-vuotiaiden tai sitä vanhempien huippupelaajien siirrot suuntautuvat usein Euroopan ulkopuolelle rahakkaisiin mutta pelin laadultaan eurooppalaisia suursarjoja heikompiin liigoihin esimerkiksi Kiinaan, Yhdysvaltoihin tai Qatariin.

Ikääntyvien tähtien siirrot ovat usein ennen kaikkea brändipanostuksia. Tähdet eivät pelillisesti ole enää parhaiden vuosiensa tasolla, mutta heidän markkinointiarvonsa on huikea verrattuna kotimaisiin, kansainvälisesti tuntemattomiin pelaajiin.

Viime vuosina esimerkiksi Xavi Hernandez siirtyi Barcelonasta Qatarin liigan Al Sadd -joukkueeseen, Zlatan Ibrahimovic Manchester Unitedista Yhdysvaltojen MLS-sarjan Los Angeles Galaxyyn ja Andrea Pirlo Juventuksesta MLS:n New York Cityyn.

Ronaldon siirron taustalla on ennen kaikkea Juventuksen seurapomojen halu voittaa Mestarien liiga kahden viime vuosien kirvelevän finaalitappion jälkeen. Ronaldolla on taskussa viisi Mestarien liigan voittoa, joista kolme viimeisintä ovat tulleet peräkkäisinä vuosina. Ronaldo on myös ollut kilpailun paras maalintekijä kuutena peräkkäisenä vuonna.

Jalkapalloilullisten syiden lisäksi kyseessä on myös kova satsaus brändin tunnettuuden nostamiseen kansainvälisesti.

Juventus kuuluu maailman suurimpien ja tunnetuimpien jalkapallojoukkueiden joukkoon, mutta nyt sen näkyvyys ympäri maailmaa kasvaa reilusti kertahyppäyksellä.

Jotain sosiaalisen median vahvistamasta tähtikultista kertoo, että Ronaldolla on noin 12 kertaa enemmän Twitter-seuraajia (73 miljoonaa) kuin Juventuksella (6 miljoonaa). Facebook-seuraajiakin Ronaldolla on 122 miljoonaa verrattuna Juventuksen 34 miljoonaan seuraajaan.

The Guardian on laskenut Ronaldon siirron maksavan Juventukselle yhteensä 340 miljoonaa. Summa koostuu 100 miljoonan euron siirtokorvauksesta sekä seuraavan neljän vuoden aikana maksettavista palkoista ja erilaisista veroista.

Vastinetta tuolle rahalle on käytännössä mahdotonta saada suoraan urheilusuoritusten kautta. Juventus on voittanut Italian liigan seitsemän kertaa peräkkäin, joten ainoat mahdolliset uudet palkintotulot olisivat Mestarien liigasta.

Juventus on kuitenkin saanut sieltä jo viime vuosina kovia tuloja, ja Mestarien liigan voittokaan ei kasvattaisi niitä merkittävästi.

Esimerkiksi kaudella 2016–2017 Real Madrid voitti Mestarien liigan finaalissa Juventuksen, ja Madrid keräsi yhteensä 89,5 miljoonaa euroa, kun kakkoseksi jäänyt Juventus ansaitsi peräti 101,1 miljoonaa euroa. Nurinkurisuus selittyy sillä, että Mestarien liigan palkkiorahat muodostuvat otteluissa menestymiseen perustuvista tulospalkkioista sekä TV-oikeuksien myynnistä jaettavasta rahapotista, jonka jakoperusteisiin vaikuttaa muun muassa seuran kotiliiga sekä pelattujen otteluiden määrä.

Ronaldon brändiarvoa Juventukselle on vaikea mitata, mutta todennäköistä on, että seuran liikevaihto kasvaa seuraavina vuosina merkittävästi.

Juventus oli konsulttiyhtiö Deloitten tekemällä viimeisimmällä jalkapallon rikkaimpien joukkueiden listalla sijalla 10. Juventus keräsi kaudelta 2016–17 noin 405 miljoonan euron liikevaihdon, kun listan kärjessä olevat Manchester United ja Real Madrid tahkosivat liikevaihtoa noin 675 miljoonaa euroa.

Unitedin ja Madridin kärkipaikka selittyy joukkueiden hurjalla globaalilla suosiolla. Joukkueita fanitetaan kotimaansa ja muun Euroopan lisäksi aina Yhdysvaltoja ja Kaukoitää myöten, mikä mahdollistaa kovat lisenssitulot muun muassa myydyistä pelipaidoista, puhumattakaan rahakkaiden TV-sopimusten tuomista tuloista.

Juventus ei hätyyttele heti listan kovinta kärkeä Ronaldonkaan myötä, mutta joukkue nousee Deloitten listalla seuraavina vuosina monen joukkueen ohi, voitti joukkue Mestarien liigan tai ei.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö